Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Iso muutos tulossa Tampereen keskustan liikenteeseen – bussit ajamaan ahtaalle ja keskeiselle ravintolakadulle

Tampere päättää marraskuun kaupunginvaltuuston kokouksessa, lähteekö se rakentamaan ratikkalinjaa Koskipuistosta Tampereen valtatielle. Jos asiasta päätetään esityksen mukaisesti, bussiliikenne muuttuu merkittävästi keskustassa. Rakennustöiden aikaista bussiliikennettä varten otettaisiin käyttöön Aleksanterinkatu, kun Hämeenkadulta ajetaan pohjoisesta etelään. Ahdas Aleksanterinkatu on Tampereen keskeisiä ravintolakatuja. Suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Tampereen kaupungilta sanoo yhteysvälin suunnittelun olevan käynnissä. – Suunnitelmana on, että bussit liikennöisivät etelästä pohjoiseen ajettaessa eli linja-autoasemalta Koskipuiston suuntaan Hatanpään valtatien toista ajokaistaa. Bussiliikenne pohjoisen suunnasta etelään ohjattaisiin Aleksanterinkadulle ja henkilöautot käyttäisivät pääasiassa Rautatienkatua. Järjestely käyttöön aikaisintaan tammikuussa 2020 Tampereen kaupunginhallituksen on määrä käsitellä Koskipuisto–Tampereen valtatie -ratikkalinjaa kokouksessaan 4. marraskuuta ja myös kaupunginvaltuusto päättää asiasta marraskuussa. – Jos linjan rakentamispäätös tehdään, työn aikaiset liikennejärjestelyt otettaisiin käyttöön kahden kuukauden kuluttua eli aikaisintaan tammikuussa 2020. Töitä tuskin saadaan valmiiksi yhdessä kesässä, joten poikkeusjärjestelyihin on varauduttava vuosina 2020–2021. Raitiotien kehitysohjelman projektijohtajan Ville-Mikael Tuomisen mukaan suunnitelmia on esitelty jo muun muassa Aleksanterinkadun yrittäjille, mutta ne elävät edelleenkin. Järjestelysuunnitelma valmistuu kahden viikon kuluessa ennen kaupunginhallituksen käsittelyä. Raitiotien pysäkki Sorinaukiolle Raitiotien Hatanpään haaran päätepysäkin sijainniksi päädyttiin esittämään keväällä Sorinaukiota Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien välissä. Valittu pysäkkisijainti palvelee paremmin nykyisiä jalankulkuvirtoja, nykyistä kaupunkirakennetta ja kauppakeskuksia sekä suuria yleisötapahtumia. Raitiotiepysäkki Sorin aukiolla on arvioitu myös kaupunkirakenteellisesti ja kaupunkitilallisesti parhaaksi ratkaisuksi. Pysäkin sijainnin ratkettua Hatanpään valtatien suunnittelua on jatkettu katusuunnitelman laatimisella. Parhaillaan rakennetaan raitiotielinjoja Hervannasta Pyynikintorille ja Taysin alueelta keskustaan. Käynnissä on seudullisen raitiotien yleissuunnitelma, jossa yksi tarkasteltava raitiotiehaara on etelään Pirkkalan suuntaan. Jo aiemmin on päätetty rakentaa Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen vaihteet kiskoineen, mikä mahdollistaa raitiovaunujen liikennöinnin Hämeenkadulta sekä lännen että idän suuntaan.