Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Sähköyhtiöt tarjoavat joustoa, jos asiakas on joutunut koronan takia maksuvaikeuksiin Pirkanmaalla – katso tästä, miten

Sähköyhtiöt tarjoavat nyt helpotuksia koronaviruspandemian takia maksuvaikeuksiin joutuneille asiakkailleen. Pääasiassa apu näkyy joustona sähkölaskujen maksuaikatauluissa. Tampereen Sähkölaitos kertoo, ”että näissä poikkeusoloissa asiakas voi halutessaan siirtää eräpäivää 30 päivää ilman erillisiä kuluja tai viivästyskorkoa”. – Siirrosta kannattaa sopia joko soittamalla asiakaspalveluumme tai täyttämällä nettisivuiltamme löytyvä lomake, Tampereen Sähkölaitoksen yksityisasiakkuudet-osaston päällikkö Susanna Uusi-Erkkilä opastaa. Toistaiseksi asiakkaat eivät ole ruuhkauttaneet Sähkölaitoksen puhelimia. – Jonkun verran yhteydenottoja on tullut, mutta mitään isoja muutoksia soittojen määrissä ei ole aiempaan verrattuna. Halusimme kuitenkin reagoida tilanteeseen nopeasti ja tarjota tällaista mahdollisuutta, Uusi-Erkkilä kertoo. Mahdollisia muita joustoja ei ole tällä hetkellä suunnitteilla. – Seuraamme tilannetta ja jos epidemia pitkittyy, niin voimme tarkastella tilannetta uudestaan, Uusi-Erkkilä sanoo. ”Ottakaa yhteyttä, jos tulee ongelmia” Valkeakosken Energian toimitusjohtaja Lauri Laine kehottaa asiakkaita ottamaan yhteyttä, jos tulee ongelmia. –  Jos asiakas ottaa ennen eräpäivää yhteyttä, voidaan sopia laskun maksupäivän siirtämisestä. Mutta lähdemme siitä, että asiakas on asiassa aloitteellinen, Laine tähdentää. Ihmiset tekevät nyt paljon etätöitä ja lapset ovat koulun sijasta arkisinkin päivät kotona. Tällä ei ole kuitenkaan suurta vaikutusta kotitalouksien sähkönkulutukseen. – Mitään lukuja ei ole tarjolla, mutta jonkun verran kulutus on varmaan näiden poikkeusolojen takia kotona kasvanut. Suurin osa sähkönkulutuksesta koostuu kuitenkin sähkölämmityksistä. Siihen korona ei ole vaikuttanut, Laine muistuttaa. Elenia lupaa joustoa Leppäkoski Group oy ilmoitti pääsiäisen alla (9.4.), antavansa sekä kuluttaja- että yritysasiakkailleen maksuaikaa kaksi kuukautta koko laskun loppusummasta, mikäli asiakas on joutunut koronan vuoksi maksuvaikeuksiin. – Huojennus koskee sähkönjakelu-, myynti-, kaukolämpö- ja maakaasuasiakkaita, ei pelkästään sähkön jakeluverkon asiakkaita, Leppäkoski Group tiedotti. Myös sähkönsiirtoyhtiö Elenia kertoo tarjoavansa asiakkailleen joustomahdollisuuden. Tilanteen niin vaatiessa voi siirtää sähkönsiirtolaskun eräpäivää 30 päivää kuluitta, Elenia ilmoitti asiakkailleen lähettämässään viestissä 3. huhtikuuta. – Kyllä sitä maksuaikaa voi saada tarvittaessa enemmänkin kuin kuukauden, Elenian toimitusjohtaja Tapani Liuhala tarkentaa. – Pyrimme olemaan hyvin joustavia niin, että ne, jotka todella tarvitsevat enemmän maksuaikaa, sitä myös saavat. Eleniassakin asiat etenevät niin, että asiakas ottaa ensin yhteyttä asiakaspalveluun tai täyttää lomakkeen Elenian sivustolla, jonka jälkeen asioista voidaan sopia. Jotkut yhtiöt ovat puolittaneet sähkösiirron perusmaksunsa tietyn jakson ajaksi. Eleniassa tämäkin vaihto on ollut esillä, mutta tärkeämpää on varmistaa kunnossapito- ja rakennustöiden jatkuminen, jotta yhteiskunnan pyörät pyörivät. – Haluamme toimia vastuuntuntoisesti ja oikeudenmukaisesti tässä asiassa. Perusmaksun puolitus koskisi kaikkia. Asiakkaiden joukossa on kuitenkin sellaisia ihmisiä kuten minä itsekin, jotka kyllä pystyvät maksut hoitamaan ajallaan. Me tarjoamme apua niille, jotka ovat oikeasti hädässä ja avun tarpeessa, Liuhala painottaa.