Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

VR teki ”poikkeuksellisen alhaisen” tarjouksen ja voitti kilpailutuksen Tampereen ratikan liikennöinnistä

Valtionyhtiö VR alkaa liikennöidä Tampereen ratikkaa. Liikennöitsijä valittiin Tampereen kaupungin järjestämässä kilpailutuksessa, joka ratkesi torstaina. Ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti edullisin, hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Päätöksen teki joukkoliikennelautakunta, jonka päätösesitys perusteluineen tuli julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen. Lautakunnan esityksestä käy ilmi, että sekä VR että ryhmittymä Transtech Oy ja Keolis Conseil et Projet SARL olivat kumpikin tehneet "poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen" ratikan liikennöinnistä. Mitä tämä ”poikkeuksellisen alhainen tarjous” tarkoittaa, asian valmistelijana toiminut Tampereen joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen? – Tämä ei ole ihan niin dramaattista, kuin miltä se kuulostaa. Erityisalojen hankintalaki uudistui vuoden 2017 alussa. Tilaajille tuli aikaisempaa tiukempi velvoite pyytää tarjoajilta selvityksiä hinnoitteluperusteista. VR:ltä pyydettiin alhaisen hinnan vuoksi tarjouksesta täsmennyspyyntö. Heräsikö epäilys, miten VR pystyy liikennöinnin sillä hinnalla hoitamaan? – Kilpailutus tehtiin toimintamallista (allianssimalli), jonka hintatasosta joukkoliikenteessä ei ole aikaisempaa kokemusta eikä vertailukohtaa koko Pohjois-Euroopassa. Katsoimme hankintalakimiesten kanssa, että on varmempaa pyytää tällainen selvitys. Näin siitä ei tule hankintaprosessin kannalta ongelmaa. Saadut selvitykset olivat mielestämme riittävät ja perusteelliset. –  Allianssisopimukseen ei sisälly yrityksen kannalta isoja riskejä, sillä sen ei periaatteessa pitäisi tuottaa yritykselle tappiota koskaan. Tarjoukset ovat siksi voineet olla edullisia. Millä hinnalla VR hoitaa ratikan liikennöinnin? – Kaupungin asettama vuosittainen tavoitekustannus on alkuvaiheessa enintään 6 miljoonaa euroa. Lisäksi seuraamme palvelun laatua. Liikennöitsijälle voidaan maksaa enintään 6 prosenttia bonusta, jos laatuvaatimusten arvioidaan toteutuneen hyvin. – Tämä on kilpailutuksen pohjaksi asetettu laskennallinen arvio, jota lähdetään nyt sitten käytännössä tarkentamaan. Miten allianssisopimus käytännössä toimii? – Kaupunki ja VR tekevät yhdessä liikennöintisuunnitelman vuosittain. Sovituista asioista syntyneet kustannukset korvataan. Lisäksi sopimukseen sisältyy prosenttipohjainen palkkio. Erikseen on vielä aiemmin mainittu 6 prosentin laatubonus. – Jos tavoitekustannus 6 miljoonaa euroa ylitetään, VR:ltä jää luvattu palkkio saamatta. Jos VR hoitaa liikennöinnin 5,7 miljoonalla, he saavat palkkion. Yli jäänyt 300 000 euroa jaetaan tilaajan eli kaupungin ja yrityksen eli VR:n kesken. VR on valtion omistama yhtiö. Miten se voi osallistua kilpailutukseen samalta viivalta kuin yksityiset toimijat? – Kilpailulainsäädännön näkökulmasta tässä ei ole mitään ongelmaa. Yrityksillä on erilaisia omistuspohjia. VR-yhtymä on osakeyhtiö. Hankintalain mukaan erilaiset yritykset ja yritysten ryhmittymät saavat osallistua kilpailutukseen. –  Tampereen kaupungilla tilaajana ei ole mitään syytä eikä mahdollisuuksia sulkea tarjoajia pois koon tai omistuspohjan mukaan, jos ne ovat hoitaneet kaikki lakisääteiset velvoitteensa. – Tampereen kaupungin näkökulmasta kilpailutus sujui hyvin, koska kilpailua syntyi ja mukana oli erityyppisiä yrityksiä. Valtionyhtiöiden rooli kilpailutuksissa on laajempi kysymys ja koskee koko EU:ta. Mitkä olivat ratkaisevat kriteerit liikennöitsijän valinnassa? – Laadun painoarvo oli 60 prosenttia ja hinnan 40 prosenttia. – Laadun osuus oli poikkeuksellisen korkea. Halusimme varmistaa, että meillä on asiantuntevat osaajat suunnittelemassa raitiotieliikenteen käynnistämistä ja palvelun sisältöä. VR alkaa liikennöidä Tampereen ratikkaa. Tampereen kaupunki järjesti kilpailutuksen ratikan liikennöitsijästä. Voittaja ratkesi torstaina 24. huhtikuuta. VR:n tarjous voitti parhailla laatu- ja hintapisteillä muut loppusuoralle edenneet kilpailijat, eli Länsilinjat oy:n sekä Keoliksen ja Transtechin muodostaman ryhmittymän. Operointisopimus sisältää 10 vuotta kestävän liikennöinnin sekä sitä edeltävän 2,5 vuoden mittaisen kehitysvaiheen. Allianssisopimuksessa tilaaja ja palveluntuottaja eli VR suunnittelevat ja ratkaisevat sopimuksen toteuttamiseen liittyviä asioita yhdessä sopimuskauden aikana.