Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija ehdottaa jo olemassaolevien välineiden hyödyntämistä matkailussa – Ratkaisu löytyy ajattelutavan muutoksesta

Tampere ei ole, eikä voi olla, kilpailukykyinen kaukolentojen lähtökenttä. Helsinki–Vantaa on liian lähellä, ja välimatka kentälle lyhenee edelleen, kun junayhteydet paranevat. Suomi on harvaan asuttu niemi, ei meiltä kauaksi junallakaan pääse. Köyhällä ei siihen varaa ole, normimatkaajalla ei edes aikaa. Toisinkin voisi olla. Meren takaisille lentokentille tai Rail Baltican yhteyteen voisi tulevaisuudessa perustaa rautatieaseman luotijunille. Euroopan kaupungit olisivat näin junayhteydellä tuntien, ei päivien päässä. Potkurikoneet, esimerkiksi ATR-72, lentävät matalammalla kuin suihkukoneet. Potkurikoneiden saastevaikutus on samankaltainen maan päällä teollisuudesta ja liikenteestä syntyvien päästöjen kanssa, ne eivät siis vaikuta yläilmakehään kuten suihkukoneet. Potkurikoneiden saastepäästöt yhtä matkustajaa kohden kilometrille ovat samaa tasoa kuin yksin henkilöautolla matkustavan, lentäen kilometrejä syntyy huomattavasti vähemmän. Vähäpäästöiset potkurikoneet ovat totta tänään, niiden varaan voi rakentaa yhteyksiä. Kun yhteydet ovat valmiit, ovat totta sähkölentokoneetkin. Toki Euroopan maiden eri junayhtiöiltä tarvitaan enemmän ja parempaa yhteistyötä, jotta matkaaminen on juoheaa ja kustannuksiltaan mahdollista. Matkan aikaiset kuulutuksetkin voisi saada omaan mobiililaitteeseen omalla äidinkielellä. Vähemmän saastuttavan maailman ei tarvitse olla kaukana, eikä siihen tarvita älyttömiä investointeja. Tarvitaan vain ajattelutavan muuttamista.