Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Jari-Matti Latvalaa ”ketuttaa kuin pientä oravaa” – Tommi Mäkinen ihmettelee jälleen yhtä keskeytystä: ”Kyllä tämä huolestuttaa”

Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvalan autosta petti iskunvaimennin heti Portugalin MM-rallin lauantai-iltapäivän lenkin alussa. Latvala ajoi vielä kaksi erikoiskoetta maaliin, mutta hänen ja kartanlukija Miikka Anttilan oli jätettävä päivän viimeinen pätkä väliin ongelman vuoksi. Latvala ei itse käsittänyt, miten iskunvaimennin pääsi hajoamaan. Tv-kuvausryhmältä oli tullut tieto, että iskunvaimennin olisi saattanut pettää hypyn jälkeisessä alastulossa, mutta Latvala kiisti väitteet. – Tulimme erikoisesti alas hypystä. Mutta se johtui siitä, että iskari oli jo siinä vaiheessa rikki, Latvala sanoi. – En oikein ymmärrä tätä. Tämä on rankka ralli, ja täällä mennään kivikoiden yli, mutta meillä ei tullut mitään iskuja pyörään. Pyörä ja vanne ovat ehjinä. Iskarista tuli öljyt pihalle, ja me emme tiedä, miksi niin kävi. Myös Latvalan tallikaverin Ott Tänakin autosta petti iskunvaimennin, mutta virolainen pääsi johtoasemassa iltahuoltoon saakka. – Meillä molemmilla oli samanlaisia tuntemuksia huollon jälkeen, kun lähdimme ajamaan. Iskarin toiminta ei ollut ihan normaalia. Nyt me kaikki yritämme selvittää, mistä se johtuu, Latvala totesi. Toyotalla on käytössä uudet iskunvaimentimet Portugalin sorarallissa, jossa on rajut tieolosuhteet. – Mielestäni saimme hyvät iskarit tähän ralliin. Toki meidän testitiet olivat erilaisia, niillä iskarit eivät joutuneet koville iskujen takia. Meidän pitää selvittää ja katsoa, onko meille tullut ongelma siitä, että olemme muuttaneet jotain, Latvala totesi. Pettymyksiä, pettymyksiä Latvala on kokenut tämänkin kauden aikana useita pahoja takaiskuja. Portugalista hänelle on tarjolla vain jämäpisteitä, ja samalla MM-pistekärki karkaa jo yli sadan pisteen päähän suomalaisesta. – Miikka sanoi tuossa aika hyvin, että vituttaa kuin pientä oravaa, mutta pakko oli yrittää mennä, Latvala paketoi tuntemuksensa. – Olisimme saattaneet selvitä pätkistä läpi, jos olisin ajanut hiljaa, mutta se olisi tarkoittanut noin kolmen minuutin tappiota per erikoiskoe. Tiellä on jatkuvasti monttuja, ja kun ei ole vaimennusta, kaikki iskut ja energiat menevät rauta rautaa vasten. Se rikkoo iskarin yläpään väkisin. Pätkät olisi voinut päästä läpi, jos olisi ajanut mummoa kirkkoon, Latvala kuvaili. ”Huolestuttaa” Tänakin ja Latvalan kohtaamat uudet ongelmat huolestuttavat tallipäällikkö Tommi Mäkistä . Mäkinen kertoi, että tiimin Yaris WRC -autoihin oli laitettu uudet iskunvaimentimet Portugalin MM-ralliin. Tilanteeseen suhtaudutaan vakavasti. – Kyllä tämä huolestuttaa. Nyt pitää tutkia hyvin huolella, mitä on tapahtunut. Onko siellä iskunvaimentimen alapään osassa jokin valmistevika, jos Jari-Matilla ja Ottilla olikin sama vika? Tilanne käydään läpi ja analysoidaan huolella, Mäkinen kertoi. Tänakilta iskunvaimennin petti lauantain viimeisellä erikoiskokeella. – Meillä ei ole ollut aiemmin iskarivikoja. Nyt niitä on mennyt kahdesta autosta. Ne ovat uusia osia, joten äkkiä voisi kuvitella, että siellä on jotain vialla, tallipomo Mäkinen totesi. Toyotalla on yhä mahdollisuudet loistavaan tulokseen Portugalissa, sillä Tänak ja Kris Meeke ovat kaksoisjohdossa. Mutta Latvala koki jälleen uuden pettymyksen. – Tämä oli harmillista Jari-Matin kannalta. Hän olisi saattanut olla jopa kisan johdossa ilman ongelmia. Hän ajoi todella hyvällä fiiliksellä, mutta ei mahda mitään, Mäkinen surkutteli. Latvala jatkoi kilpailua sunnuntaina ja lähti päätöspäivään 11. sijalta. Latvalalla on mahdollisuus petrata sijoitustaan ja napata kisasta muutama MM-piste. – Jotain pisteitä minun on saatava tästä kisasta. Pistetaulukkoni näyttää aika huonolta, joten sitä pitäisi yrittää saada paremmaksi.