Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereella Vaitinaron lisäkaistan vaikutus on pieni

Aamulehden pääkirjoituksessa käsiteltiin 2.10. Tampereen länsipuolella valtatiellä 12 sijaitsevaa Vaitinaron liittymää ja siihen parhaillaan Pirkanmaan Ely-keskuksen toimesta rakennettavaa lisäkaistaa. Olen kirjoittanut asiasta jo aiemminkin, mutta haluaisin laajentaa hieman näkökulmaa ja pohtia ongelmaliittymän mahdollisia kehitysmahdollisuuksia jo ennen eritasoliittymän rakentamista, mihin mennee näillä näkymin vielä ainakin 10 vuotta. Liikenteellinen ongelma liittymässä ja sen vaikutusalueella on todellinen ja pahenee vuosi vuodelta Tampereen länsiosien voimakkaan maankäytön ja tästä aiheutuvan liikenteen kasvun seurauksena. Lisäksi ongelmat liittymässä tuntuvat aina Tampereen keskustaa myöten. Nyt rakennettava lisäkaista on vaikutuksiltaan marginaalinen siihen sitoutuvien panostusten osalta. Liikenteen välityskyvyn parantaminen pelkästään lisäkaistoja rakentamalla on yksinään hieman vanhanaikainen toimenpide varsinkin, jos väylän tai liittymän liikenteenvälityskyky on jo täyttynyt tai täyttymässä. Toimenpidettä voisi kansanomaisesti verrata lapsen sormeen puhallukseen, kun lapsi on loukannut sormensa ja siitä vuotaa verta. Tämä auttaa pienen hetken, mutta jo hyvin pian olemme alkuperäisessä ongelmatilanteessa. Lisäksi kaistan rakentaminen maksaa paljon siitä saatavaan hyötyyn verrattuna. Nykyaikainen ja huomattavasti kustannus- ja hyötytehokkaampi keino olisi hoitaa ongelmaa liikenteen hallinnan keinoin. Vaitinaron tapauksessa tämä tarkoittaisi liikenneilmaisimien lisärakentamista läheisten väylien (Paasikiventie, Vaitinaronkatu, Pispalan valtatie, Nokian moottoritie) rakenteisiin ja hankkia näiden avulla reaaliaikaista liikennetietoa, syöttää ne liikennehallintaohjelmiin ja optimoida tätä kautta liikennevalojen toimintaa. Tällä toimenpiteellä nykyisestä, jo rakennetusta liikenneinfrasta, saataisiin paras mahdollinen hyöty irti ilman lisärakentamista. Tämän lisäksi toimenpiteellä voitaisiin merkittävästi vähentää myös Vaitinaron ruuhkista aiheutuvia Rantatunnelin sulkemisia ja sitä kautta minimoida myös Tampereen keskustan ikäviä ruuhkahuippuja, jotka monesti aiheutuvat Rantatunnelin ongelmista. Eli hyvän liikenteen hallinnan vaikutukset Vaitinarossa ulottuisivat laajasti myös Tampereen keskustaan. Ehdottamani Vaitinaron alueen liikenteen hallinnan tehostaminen sopii myös erinomaisesti nyt rakenteilla olevaan lisäkaistaan, eikä tee sitä missään tapauksessa tarpeettomaksi. Lopuksi haluan antaa kiitokseni Pirkanmaan Ely-keskukselle vakavaan liikenneongelmaan puuttumisesta ja kohteen nykyiselle rakentajalle sujuvasta toteutuksesta vilkkaan liikenteen keskellä. Pienellä lisäpanostuksella liikenteen hallintaan saataisiin Vaitinaron liittymä toimimaan sujuvammin ennen kuin eritasoliittymän toteutusvaihe 5 – 10 vuoden kuluttua saadaan työn alle.