Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ajatuksemme diginatiivista on vaarallinen – monilukutaitoa ei saa pitää itsestäänselvyytenä

Tänä kesänä julkaistiin ensimmäisiä tutkimustuloksia peruskouluikäisten tyttöjen ja poikien monilukutaidosta. Opetussuunnitelman perusteissa monilukutaito on määritelty ”erilaisten tekstien tulkitsemisen, tuottamisen ja arvottamisen taidoiksi, jotka auttavat oppilaita ymmärtämään monimuotoisia kulttuurisia viestinnän muotoja sekä rakentamaan omaa identiteettiään”. Monilukutaitoa tutkivat Tampereen ja Helsingin yliopisto sekä Vantaan kaupunki yhteistyössä opetustoimen kanssa. Tutkimukseen saatiin vastauksia 45 koululta yhteensä 380 ryhmältä. Käytännössä puhutaan lukutaidosta digitalisoituvassa maailmassa. Hyvän monilukutaidon omaava ymmärtää muun muassa tekstin ja kuvan yhdistelmiä. Puhutaan siis hyvin olennaisesta taidosta. Monilukutaito auttaa luovimaan internetissä, jossa menevät iloisesti sekaisin eri maista, lähteistä ja tarkoitusperistä tuotetut esitykset. Perinteistä lukutaitoa on tutkittu pitkään ja tulokset ovat kertoneet, että tytöt lukevat poikia paremmin. Odotuksena ennen ensimmäistä monilukutaidon tutkimusta oli, että erot tyttöjen ja poikien osaamisessa kaventuisivat, koska pojat viettävät enemmän aikaa esimerkiksi pelien digitaalisessa ympäristössä. Tutkimuksessa todettiin kuitenkin, että erot ovat melko samanlaiset. Tytöt suoriutuivat monilukutaidon testeistä kaikilla osa-alueilla poikia paremmin, ja erot kasvoivat sitä suuremmiksi, mitä vanhempia oppilaita testattiin. Tutkimuksessa todettiin myös, että mitä paremmin oppilas lukee perinteisiä tekstejä, sitä parempi hän on myös monilukutaidossa. Jo ensimmäisen tutkimuksen tulos viittaa siis siihen, että ajatus niin sanotusta diginatiivista lapsesta on vaarallinen. Ei lapsi opi syvällisesti ymmärtämään erilaisten esitystapojen ja sisältöjen merkityksiä vain siksi, että hänet altistetaan niille. Ei kirjainten keskellä seisomalla opi lukemaan. Lukutaitoa, myöskään monilukutaitoa, ei saa pitää itsestäänselvyytenä, jotta suomalaiset lapset ovat jatkossakin korkeilla sijoilla lukutaitoa kansainvälisesti mitattaessa. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.