Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ehdotus Turtolan ratikkaristeykseen – Pengertämällä raiteet olisi saatu loivempi nousu

Aamulehden artikkelissa 6.7. ja pääkirjoituksessa 7.7. tuotiin esille aiheellinen huoli Turtolan ratikkaristeyksen turvallisuudesta. Turvallisuuden parantamiseksi pohdittiin erilaisia liikenteen ohjaukseen perustuvia ratkaisuja. Kirjoituksissa esitetään, että paikalle ei voitu rakentaa siltaa sen paremmin autoille kuin ratikallekaan vaativien luonnonolosuhteiden ja nousun jyrkkyyden vuoksi. Pahempienkin lettojen yli on raiteita rakennettu. Pengertämällä ratikan raiteet tasaisesti nouseviksi Vuohenojan alikulkusillalta Sotilaankadun alikulkuun saakka olisi saatu loivempi nousu Vuohenojalta Turtolaan. Samalla olisi saatu mahdollisuus sijoittaa Turtolan risteyksen rampit kulkemaan ratikkaväylän alitse. Myös läheisen Palvaanniemen tasoristeyksen liikenne olisi voitu ohjata tähän alikulkuun ja siitä ratikkaväylän länsipuolta nykyiselle Palvaanniemen sisäänajoväylälle. Palvaanniemen nykyinen risteys liikennevaloineen olisi siirtynyt alikulun kohdalle. Molemmat tasoristeykset olisivat poistuneet. Pikaratikka olisi voinut huristella tällä kohdalla ilman 30 km/h nopeusrajoitusta, kun Vuohenojalle suunniteltua seisakettakaan ei tullut. Paikalliset, usein tasoristeyksissä ajavat tottuvat varmaankin suunniteltuihin turvallisuutta parantaviin järjestelyihin ja raiteiden ylitystä ohjaaviin, Tampereen liikenteessä uusiin kolmiovaloihin. Aina on kuitenkin niitä, jotka ajavat risteyksissä ensi kertaa ja saattavat hätääntyä. Mielestäni olisi ollut parempi tehdä kerralla rakenteellisesti valmista, hyvin toimivaa ja turvallista.