Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Huomasitko? Tampereen brändi on muuttunut kaikessa hiljaisuudessa – uudistuksen hintalappu 60 000 euroa

Tampere on ottanut käyttöön uutta brändiä syksystä alkaen. Virallista julkaisutilaisuutta ei ole järjestetty, mutta kaupungin materiaaleissa, sosiaalisessa mediassa ja markkinoinnissa on siirrytty pikku hiljaa käyttämään uutta tyyliä. Tampereen brändi on nyt Tampere.Finland ilman iskulausetta. Logossa on häivähdys retroa. Brändiä kuvaillaan sen omilla verkkosivuilla esimerkiksi näin: Tampere.Finland -brändi on yhtä konstailematon kuin kaupunki itse. Se jättää tilaa tulkinnoille ja kutsuu vuoropuheluun. Konseptin itsevarma ote ja bränditunnus viestivät suomalaisesta kaupungista, jolla on vahva oma ääni. Vaikka Tampereella on uusi brändi, Tampereen kaupungin logo tai verkkosivut eivät muutu. Mitä brändillä tehdään? Tampereen kaupungin viestintäjohtaja Anna-Maria Maunu sanoo, että brändillä vaikutetaan siihen, millainen mielikuva Tampereen alueesta syntyy. Aiemmin Tampereen markkinoinnissa on käytetty muun muassa iskulausetta Tampere – All bright. Tällä kertaa iskulausetta ei ole. – Emme halunneet hakea sloganeita, koska ne happanevat nopeasti. Sloganit myös riitelevät helposti, jos yrityksellä on hyvin voimakas brändi, Maunu sanoo. Tampere-lehdessä Tampere.Finland -brändiä kuvailtiin syksyllä 2018 muun muassa tamperelaisten yhteiseksi allekirjoitukseksi, jota voi käyttää vapaasti kuka tahansa. Maunu sanoo, että esimerkiksi ulkomaisille messuille lähtevä yritys voi käyttää brändimateriaalia kertoessaan toimintaympäristöstään. Brändiin kuuluu myös tunnusanimaatio, jota kaupunkilainen voi vapaasti käyttää: Brändi näkyy kaupungin sähköisen markkinoinnin lisäksi esimerkiksi kaupungin vuosikertomuksissa, messuilla käytettävissä rullajulisteissa sekä Word- ja Power point -pohjissa. Brändin kehittämiseen on kuultu muutaman vuoden aikana kaupunkilaisia, yrityksiä ja muita sidosryhmiä. Sen suunnitteli markkinointiosakeyhtiö i2. Brändin kustannukset olivat noin 60 000 euroa. Toiveena myös osallistaa tamperelaisia Maunu sanoo, että brändi on otettu vastaan hyvin. – Se on saanut hirveän hyvää palautetta. Emme pitäneet isoa lanseeraustilaisuutta, koska kaikki materiaalit eivät ole olleet kerralla valmiita. Olemme ottaneet sitä käyttöön sitä mukaan, kun materiaali on valmistunut, sanoo Maunu. Brändi rakentuu sanojen koti, tunnelma, työ, kokemus, idea ja muutos ympärille. Osa hanketta on myös se, että tamperelaisia osallistetaan mukaan jakamaan omia kokemuksia Tampereesta sosiaalisessa mediassa. Tampereen keskustan katumainoksissa onkin näkynyt Tampereen Tyhjät taulut -kampanja. Mainoksissa tamperelaisia kehotetaan jakamaan kuvia erilaisilla aihetunnisteilla. Niitä voidaan käyttää kaupungin markkinointiin. Kampanja päättyy Tampereen päivänä lokakuun ensimmäisenä päivänä.