Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pirkanmaasta voi tulla lähiruoan johtotähti

Kotimaisen ruoan verkkokaupasta on puhuttu pian parikymmentä vuotta, mutta edelleen vain murto-osa elintarvikkeista myydään etänä. Tähän voi olla tulossa merkittävä muutos, jos Pirkanmaalla käynnistetyt hankkeet tuottavat tulosta. Kauppaketjuille ja marketeille verkkokauppa on vielä lähinnä vain lisäpalvelu, mutta maanviljelijöiden, kasvintuottajien ja karjankasvattajien kannalta kyse voi olla elämästä ja kuolemasta. Alkutuottajan osa on yhä 2020-luvulla hankala. Elintarvikkeiden vähittäismyyntihinnasta liikenee maanviljelijälle edelleen vain roposia, sillä kaupan väliportaat, elintarviketeollisuus, vähittäiskauppa ja logistiikka vievät leijonanosan lopputuotteen hinnasta. Tässä tilanteessa pientuottajan toimeentulo voi jäädä lähinnä tukien varaan. Pirkanmaalla käynnistetyt hankkeet pientuottajien aseman parantamiseksi ovat erittäin kannatettavia. Erilaiset rekoringit ovat jo tuoneet tuottajia ja kuluttajia lähemmäksi toisiaan, mutta tutkimusten mukaan vain noin neljäsosalle rinkiin osallistuvista toiminta on kannattavaa. Muille se on lähinnä tapa näkyä ja markkinoida tuotteitaan. Tulevaisuudessa olennaisinta on, miten logistiikan haasteet pystytään ratkaisemaan. Tuotannosta voi tehdä kannattavampaa vain, jos myyntimäärät ovat riittävän suuret, välikäsiä mahdollisimman vähän ja ylimääräiset kulut minimissään. Siksi on mitä kannatettavinta, että pientuottajillekin ollaan kehittämässä Pirkanmaalla tukkutoimintaa. Tämä olisi luonteva askel rekoringeistä kohti ammattimaisempaa, systemaattisempaa ja kannattavampaa toimintaa. Logistiikan haasteen tuntevat myös suuret kauppaketjut. Maallikon näkökulmasta on käsittämätöntä, että Kangasalla kasvatettu salaattikerä kannattaa kierrättää Tampereelle Espoon kautta, mutta yhtiön talousviisaat ovat varmasti laskeneet, että näin on kannattavinta toimia. Ruoan verkkokauppaan liittyy vielä monia ratkaisemattomia haasteita. Esimerkiksi tuoretuotteiden kuten lihan ja kalan osalta säilytys ja säilyvyys tuottavat merkittäviä haasteita. Katsomaton kortti on myös siinä, miten edullisinta hintaa metsästävät kuluttajat ottavat uusia palveluita vastaan. Bonuskortin ja tarjousten voima on Suomessa valtava, ja ruoan vähittäiskauppa muuttuu hitaasti. Täten on viime kädessä kuluttajasta kiinni, saavatko lähellä tuotetut elintarvikkeet ruokamarkkinassamme sen sijan, jonka ne ansaitsisivat.