Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Hallituksen selvitys: Dieselin verotuesta luovuttava – samalla loppuisi dieselveron perintä

Dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, sanoo valtioneuvoston tilaama Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimus. Juha Sipilän (kesk.) hallitus tilasi selvityksen viime hallituskaudella. Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Tuen tarkoituksena on ollut tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Yksityisautoilijoilta sen sijaan on peritty käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta. Jos dieselin verotuesta luovuttaisiin, niin se johtaisi PPT:n tutkimuksen mukaan myös käyttövoimanveron poistamiseen. Tutkimusskenaarioissa verotuen poistamisen seurauksista yksityisautoilijoille todetaan näin: ”Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta. Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen käyttövoimaverosta”. Yhdessä kolmesta skenaariosta dieselveron poisto tosin on rajattu vain henkilöautoihin. Tutkimuksen mukaan dieseltuen poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä, mutta verrattain vähän. Liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa ja 12 000 linja-autoa. Muokattu 12.2. kello 15.48: Tarkennettu, että selvitys tilattiin Juha Sipilän hallituskaudella.