Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

IAAF:n suomalaispomo hämmästelee MM-kisajärjestäjien toimettomuutta – ”Voisi kuvitella, että he haluavat katsojiakin”

Dohassa järjestettävien yleisurheilun MM-kisojen puheenaiheeksi on läkähdyttävän helteen lisäksi noussut lipunmyynti. Televisiokuvissa näkyy enemmän tyhjiä penkkejä kuin katsojia . Kisajärjestäjät peittivät Khalifan stadionin yläkatsomot suurilla lakanoilla, jotta yleisö saataisiin näkymään paremmin kuvissa. Kapasiteettia on siis pudotettu 48 000 katsojasta noin 21 000:een. Kansainvälisen yleisurheiluliitto IAAF:n hallituksen suomalaisjäsen Antti Pihlakoski kertoi tiistaina, että kisatunnelmaa oli stadionilla aistittavassa ensimmäisen kerran vasta maanantaina. Kuinka suuri pettymys yleisömäärät ovat olleet? – Jo ennen kisoja oli tiedossa, että lippuja on myyty vähän. Puristimme silloin järjestäjiä tekemään erinäisiä asioita. Kaikkia niitä ei tehty. – Dohassa on kulttuuri, että ulkoilmakisoihin ei kuumuuden takia lähdetä, vaikka stadionilla on ilmastointi. Katsomot ovat olleet melko tyhjiä myös aikaisemmin Qatarissa järjestetyissä olympialaisten ykköslajien tapahtumissa. Tämä tuskin on niin iso katastrofi kuin on puhuttu. Mitä pyytämiänne asioita ei tehty? – Ehdotin vuosi sitten, että järjestäjät tekisivät tarjouksen matkapaketista, johon sisältyisivät lennot, hotelli ja kisaliput. Jos tarjous olisi tehty noin vuotta ennen kisoja, stadionille olisi saapunut enemmän eri maiden faneja. Suomesta olisi lähtenyt varmaan 4–5 koneellista. Katsojia olisi tuhansia enemmän. – Tätä ei kuitenkaan saatu aikaan ennen kun 50 päivää ennen kisoja. Ihmiset olivat käyttäneet jo kesälomansa. Liput oli vaikeaa ostaa, sillä ne tulivat myyntiin kovin myöhään. Kuinka vahingollisia televisiossa näkyvät tyhjät katsomot ovat lajille? – Se ei tietenkään ole hyvä asia. Pitää kuitenkin olla suhteellisuudentajua. Olivat kyseessä sitten Lontoon tai Dohan kisat stadionilla olevat katsojat ovat vain promillen kymmenes- tai sadasosa kisoja seuraavista ihmisistä. Mielikuva muodostuu kotiin tv:n ja median välityksellä. Kuinka paljon lippuja on tähän mennessä myyty? – Kun kisat alkoivat, kymmenelle päivälle oli myyty yhteensä noin 160 000 lippua. Katsojia oli maanantaina tietojeni mukaan noin 17 500. Se on melkoinen määrä. En silti lähde kehumaan, sillä tuvan pitäisi olla täysi. Lontoossa Usain Boltin sadan metrin finaaliin olisi halunnut kymmenen stadionillista ihmisiä. Onko lippuja jaettu ilmaiseksi? – Luulen, että lippuja on annettu koululaisille, sillä täällä on näkynyt samoihin asuihin pukeutuneita ja bussilla tulleita lapsia. Voisi kuvitella, että se on PR-teko – kannustetaan liikuntaan. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Millaista palautetta urheilijoilta on tullut? – Urheilijoilta on kuulunut pääosin positiivista palautetta, mutta maratoonarit ja kävelijät ovat antaneet negatiivista palautetta olosuhteista. Kuumat olot ovat katsojamäärien lisäksi Dohan toinen heikkous. Olosuhteet ovat urheilijoille jopa epäinhimilliset. Kisoissa on moninkertainen valmius lääkintähenkilökuntaa aikaisempiin kisoihin verrattuna muun muassa lämpöhalvauksen varalta. Onko mielestäsi mitään järkeä urheilla näissä olosuhteissa? – Siinä ja tässä. Parin viikon päästä olosuhteet voisivat olla siedettävät, kun kosteuskin vähenee. Jos kisat olisivat vieläkin myöhemmin, moni urheilija haluaisi jo valmistautua Tokioon. Yksi vaihtoehto olisi, että pitkät matkat kilpailtaisiin jonkun toisen ison tapahtuman tai maratonin yhteydessä, joissa olisi vähemmän kuuma. Kaikki eivät kuitenkaan suostuisi siihen. Paikka ja järjestäjä olisi vaikeaa löytää. Aiotaanko Dohassa ryhtyä lisätoimiin, jotta paikalliset löytäisivät vielä katsomoihin? – Yleisö on kisojen ylivoimaisesti tärkein tulonlähde. Täällä se on murto-osa Helsingin MM-kisojen tuloista, mutta kuvio kuitenkin perustuu rahoitukseen. Maa haluaa kisat ja maksaa viulut. Voisi kuitenkin kuvitella, että he haluavat katsojakin. Toimittajat Tapio Salo (vasemmalla) ja Santtu Silvennoinen perkasivat suomalaisten menestymismahdollisuuksia.