Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Video ja kuvat kallion uumenista näyttävät, millainen jättimäisen keskuspuhdistamon työmaa on juuri nyt

Tampereen Sulkavuoressa sijaitsevalla keskuspuhdistamon työmaalla käynnistyy ensi viikolla Suomen tämän hetken suurin louhintatyömaa, joka tulee näkymään ja kuulumaan tamperelaisten arjessa kesäkuun 2022 loppuun saakka. Tältä Sulkavuoren keskuspuhdistamon työmaalla ja louhituissa tunneleissa näyttää tällä hetkellä: Marraskuussa 2018 käynnistynyt louhinnan ensimmäinen vaihe päättyi viime kuussa. Tänä aika työmaalla louhittiin ajo- ja yhdystunneleita yhteensä noin kaksi kilometriä sekä kaikki keskuspuhdistamon maan päälliset alueet. Ensimmäisessä vaiheessa kalliota louhittiin noin 172 000 kiintokuutiota, joka irtosi kalliosta keskimäärin kahtena päivittäisenä räjäytyksenä. Louhinnan toiseen vaiheeseen verrattuna ensimmäinen vaihe oli kuitenkin niin kutsuttu lämmittelykierros. Ensimmäisessä vaiheessa kalliosta irrotettiin koko louhittavasta määrästä 18 prosenttia ja nyt toisessa vaiheessa loput. Yli kaksi vuotta kestävän kakkosvaiheen aikana syvälle kallion sisään louhitaan valtavan kokoinen puhdistamoalue sekä viemäritunnelit. Tänä aikana kalliota louhitaan 760 000 kiintokuutiota. Louhittavan massan määrältä Keskuspuhdistamon työmaa vastaa Tampereen Rantatunnelia sekä P-Hämpiä yhteensä. Räjäytysten määrä kolminkertaistuu Keskuspuhdistamo oy:n toimitusjohtaja Timo Heinonen kertoo, että louhinnan kakkosvaiheessa räjäytyksiä päästään tekemään reilusti ensimmäistä vaihetta useammin. –Kun ensimmäisessä vaiheessa räjäytimme keskimäärin kahdesti päivässä, on niiden määrä nyt luokkaa kuusi. Tämä johtuu siitä, että toisessa vaiheessa pääsemme louhimaan aikaisempaa laajemmalla alueella, Heinonen kertoo. Räjäytyksistä aiheutuvat tärinä ja äänihaitat koskevat pääosin samaa aluetta kuin aikaisemminkin. Louhintaa tehdään kuitenkin nyt laajemmalla alueella ja myös omakotitaloalueen alapuolella ja tällä tulee olemaan vaikutusta esimerkiksi räjäytysaikatauluihin. – Uusin merkittävä alue, jossa louhintatyö näkyy on Vihilahti, jonne urakasta vastaava Skanska Infra rakentaa myös oman tukikohtansa. Heinonen kertoo, että räjäytysten ajankohdasta sekä monista muista asioista on keskusteltu esimerkiksi Vihiojan alueella toimivien koulujen sekä päiväkotien kanssa. –Olemme sopineet niin, että emme esimerkiksi räjäytä tunneleissa silloin, kun on päiväuniaika. Myös yöaikaan teemme kallion sisällä vain sellaisia töitä, joista ei aiheudu häiriötä alueen asukkaille. Heinonen kertoo, että räjäytysten vaikutuksia seurataan lähialueilla esimerkiksi tärinämittauksilla. Kohti Hiedanrantaa Louhe kuljetetaan Keskuspuhdistamon työmaalta pääosin Hiedanrannassa sijaitsevalle varastointipaikalle. Alun perin oli tarkoitus, että louhetta päästäisiin ajamaan suoraan Näsijärveen, mutta vesilain mukaista lupaa ei ole vielä saatu. Heinonen kertoo olevansa harmissaan siitä, että lupaa ei ole vielä saatu. Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että se voi tulla piankin. Varastointipaikka sijaitsee nykyisen lumenkaatopaikan vieressä. Louhetta kuljetetaan Sulkavuoresta kohti Hiedanrantaa noin 100 000 kuorma-autollista seuraavien noin kahden ja puolen vuoden aikana. Yhdessä vuorokaudessa kuorma-autoja kaartaa varastointipaikalle 200-300. Sitowise oy:n projektipäällikkö Harri Vehola , joka toimii keskuspuhdistamon työmaan valvojana kertoo, että vaikka määrä kuulostaa suurelta, ei siitä juurikaan aiheudu liikenteelle haittaa. – Louhetta ajetaan keskuspuhdistamolta pois kolmesta paikasta: Vihiojalta, Koivistonkylän Prisman sekä Lahdesjärven puolelta. Myös kohti Hiedanrantaa voidaan ajaa useita reittejä pitkin. Ainoa paikka, jossa vaikutus voi näkyä liikenteeseen on Hiedanrannan päässä. Näkyy myös muualla Keskuspuhdistamon rakentaminen näkyy tällä hetkellä myös Pirkkalassa Pereentiellä sekä Viinikanlahden tontilla, joissa rakennetaan parhaillaan siirtoviemäreitä. Pereentien urakka valmistuu näillä hetkillä, mutta työt Viinikanlahdella ovat vasta alkamassa ja jatkuvat syksyyn 2020 saakka. Kun Siirtoviemärit on saatu rakennettua Viinikanlahden tontilla, voidaan aloittaa pumppaamoiden rakentaminen Raholaan sekä Viinikanlahteen.