Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen ratikasta puuttuu vielä 822 metriä, tänä vuonna rakennetaan puuttuvat metrit kolmeen kohtaan – Näissä paikoissa ratikkatyömaa näkyy

Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen työt ovat suurimmalta osalta loppusuoralla. Vielä tänä vuonna rakennetaan loppuun useimmat katuosuudet, ja ratikan koeliikenne alkaa keväällä 2021. Toukokuun puolivälissä raitotien 15 650 metristä on rakentamatta 822 metriä. Puuttuvista metreistä 650 on Hatanpään valtatiellä, jonka rakentaminen on vasta alussa, loput metrit puuttuvat Hervannan Makkarajärveltä ja Hämeensillalta. Kaupungin keskustassa Hämeenkadulla näkyy rakennustyömaata vielä pari vuotta, vaikka raitiotie itsessään alkaa olla valmis. Raitiotieallianssi rakentaa paitsi ratikan myös Hämeenkadun kokonaisuudessaan valmiiksi. Osa katuun liittyvistä töistä on sellaisia, että niitä voidaan tehdä vasta, kun bussiliikenteen reitit muuttuvat pois nykyisiltä poikkeusreiteiltä Hatanpään valtatien valmistuttua. Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus arvioi, että tämän vuoden isoin työ on Hatanpään valtatien raitiotien rakentaminen. Tavoitteena on sen valmistuminen ensi vuoden loppuun mennessä. –Tänä vuonna rakennusolosuhteet ovat olleet suotuisat kelien puolesta. Rakentamistyöt Hatanpään osalla aloitettiin tammikuun alussa ja talvi on ollut leuto, joten olemme päässeet etenemään hyvin . Toinen tämän vuoden iso asia on, että Tampereelle saadaan ratikoiden protovaunu, jolla päästään testaamaan, että kaikki toimii. Nyt käytössä on ollut testivaunu. –Kesällä, toivottavasti heinäkuussa pääsemme testaamaan rataa Tampereen omalla ensimmäisellä vaunulla. Testivaunulla on saatu hyviä tuloksia, mutta sitten saamme lopullisen varmistuksen, että kaikki toimii kuten pitää. Protovaunu on mitoiltaan pidempi ja leveämpi sekä malliltaan modernimpi kuin testivaunu, Valjus kertoo. Kaikkiaan työt jatkuvat tänä vuonna viidellä alueella. Keskustassa kaukokylmää ja kiveyksiä Keskustassa töitä on useassa kohtaa. Pyynikintorilta Metsolle tehdään kevyen liikenteen väyliä valmiiksi, päällystetään ajoratoja ja siistitään viheralueita. Hämeenpuistossa allianssi rakentaa tulevaa kaukokylmälinjaa. Sen jälkeen rakennetaan puuttuvat liikenteenjakajat Metson edustalle ja kiveykset. Kiveykset valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Raitiotietyöt muuttavat viikolla 24 kaistajärjestelyjä Hämeenkadun ja Hämeenpuiston liittymässä. Etelästä pohjoiseen ajettaessa kaista kaventuu ennen Hämeenkadun liittymää yhteen kaistaan ja levenee liittymän jälkeen kaksikaistaiseksi. Raitiotien viimeinen osuus Hämeensillalla valmistuu kesän aikana. Hämeenkatua rakennetaan ja kivetään molemmilla reunoilla Kuninkaankadun ja Aleksanterinkadun välillä. Rautatienkadun, Hämeenkadun ja Itsenäisyydenkadun liittymässä tehdään loppuun katurakennustöitä ja päällystyksiä. Itsenäisyydenkadulla eteläpuolen ajorata ja jalkakäytävä Yliopistonkadulta Kalevan puistotielle valmistuvat tänä vuonna. Lisäksi tehdään loppuun kevyen liikenteen väyliä, ajoradan päällysteitä, Attilan tukimuurin kiveystyöt ja viheralueiden siistimisiä. Keskustan alueella tehdään myös paljon ajojohtimien ja teknisten järjestelmien asennuksia. Hatanpään valtatiellä alkaa radan rakennus Hatanpään valtatiellä tehdään vielä johto- ja putkisiirtoja. Otavalankadulla on uusittu tunnelin vesieristyksiä. Myös ratikan sähkönsyöttöasemaa rakennetaan maan alle linja-autoaseman vieressä. Huhtikuusta alkaen on tehty ratapohjia. Kiskoja ja niiden rakenteiden asentaminen alkaa alkukesästä. Hatanpään valtatiestä valmistuu ensimmäinen osuus Hämeenkadulta Suvantokadulle, jolla on tavoite aloittaa bussien ja ratikan liikenne 2021. Raitiotien pysäkkeineen on tarkoitus valmistua ensi vuonna ja kadun rakentaminen viedään loppuun vuonna 2022. Kalevassa viimeistellään Rieväkadulla, Teiskontiellä ja Sammonkadulla viimeistellään keväällä ajojohtimien säädöt. Tekunkadun ja Kuntokadun osuudella rata on valmis Tampereen yliopistolliselle sairaalalle asti. Kekkosentien sillan molemmin puolin tehdään nurmirataa ja asennetaan ajojohtimet. Vieritiellä eli nykyisellä Lääkärintiellä asennetaan reunakivet radan varteen ja tehdään kenttäkiveys tekoa radan ja Lääkärintien väliin. Lisäksi tehdään maisemointitöitä ja asennetaan loppuvuonna ajojohtimet. Hervannassa rakennetaan viimeiset osuudet Hervannan valtaväylällä asennetaan ja säädetään ajojohtimia. Hervannan Baanalle asennetaan kaiteet. Insinöörinkadulla päällystetään kevyen liikenteen väyliä ja tehdään viheralueita. Tohtorinpuiston sähkönsyöttöaseman ympäristö viimeistellään. Makkarajärvellä tehdään keväällä sepelirataa ja ja siltatyöt jatkuvat. Hervantajärven raitiopysäkki rakennetaan. Makkarajärvenkadun ja Tohtorinpuiston raitiotietyöt valmistuvat tänä vuonna. Toinen vaihe Ratikan toinen vaihe Pyynikintorilta Lentävänniemeen ja Lielahteen on suunnitteilla. Osuus voidaan tehdä kahdessa vaiheessa. Tampereen valtuusto päättää tämän vuoden lokakuussa raitiotien jatkamisesta. Ratikka rakennettaisiin ensin Santalahteen saakka. Se jatkuisi sieltä Lentävänniemeen, kun Näsijärven järvitäytön luvat ovat lainvoimaiset. Valjus kertoo, että jos rakentamispäätös tehdään lokakuussa, työt päästäisiin mahdollisesti jo vuoden loppupuolella. –Ajatus on, että voisimme hyödyntää samoja resursseja, mitä ykkösosalla on käytössä.