Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Odotus päättyy: Tampereen ensimmäisen ratikan voi nähdä pian liikenteessä, koeajot alkavat yön hämärässä – täällä punaiset vaunut liikkuvat

Tampereen ensimmäisen ratikan koeajot alkavat tällä viikolla. Testejä ajetaan heinäkuun alussa Hervannassa sijaitsevan varikon ja Turtolan välillä. Ensimmäisen kerran uusi ratikka pääsee raiteille torstaiyönä, jolloin sillä ajetaan vasta kävelyvauhtia varikolta Pohjois-Hervantaan. Vauhtia ja matkaa kasvatetaan testien edetessä. Suurin sallittu vauhti ratikalle on 70 kilometriä tunnissa. Tätä nopeutta päästään kulkemaan toivottavasti jo perjantaina, mutta viimeistään lauantaina 4. heinäkuuta, arvioi koeajoja koordinoiva projekti-insinööri Niina Uolamo . Koeajojen järjestävät neuvovat, että kiinnostuneet voivat bongata kiihdyttävän vaunun suunnitelmien mukaan ainakin perjantaina aamupäivällä Hervannan kevyen liikenteen baanalla Hallilan tienoilla, ja hyvät näkymät on myös Turtolan Laulumaankadun ylikulkusillalla. Uusi vaunu raiteille Vastaavanlaisia koeajoja on tehty jo maaliskuussa, mutta eri kalustolla. Tällöin käytössä oli testiratikka, mutta nyt raiteita testataan toukokuussa Tampereelle saapuneella ensimmäisellä varsinaisella vaunulla. – Se on muun muassa ulottumaltaan ja painoltaan erilainen kuin testivaunu, Uolamo selventää. Heinäkuun aikana testejä tehdään päivittäin, mutta ratikka on osan ajasta varikolla eikä liikenteessä. Koeajoissa testataan rataa. Huomion kohteena on muun muassa raiteiden ja vaihteiden ajettavuus sekä liikennemerkkien ja suojateiden näkyvyys. Lisäksi testataan esimerkiksi sähkönsyötön kuormitusta. – Kuormituskokeita varten toivoisimme kuivaa keliä, jotta tulokset olisivat mahdollisimman vertailukelpoisia, Uolamo sanoo. – Vaihtelut ovat pieniä, mutta sade ja puista tippuva tahmeus vaikuttavat kiskojen liukkauteen hieman. Tarkkaavaisuutta liikenteessä Tampereen Ratikan toimitusjohtaja Pekka Sirviö toivoo tiedotteessa, että tiellä liikkujat noudattaisivat liikennesääntöjä ja huomioisivat, miten ratikkaliikenteessä tulee toimia. Maaliskuun koeajoissa tässä oli hänen mukaansa puutteita. Uolamo kertoo, että ainakaan Insinöörinkadun liikenneympyröiden liikennevaloihin ei aina pysähdytty, vaan niistä ajettiin ohi. – Toki näkyvyys on kohdalla hyvä ja asia on varmasti uusi ja outokin tiellä liikkujille, mutta toivomme, että ratikkavalojen kanssa opitaan toimimaan. – Se, että punainen valo vilkkuu, tarkoittaa sitä, että pitää pysähtyä, hän muistuttaa. Ratikan tulon myötä liikenteen käyttäjän on syytä opetella muutamia uusia sääntöjä. Ratikalla on etuajo-oikeus tasa-arvoisissa risteyksissä sekä liikenneympyröissä, minkä vuoksi ympyröihin on asennettu raitiovaunuvalot ohjaamaan liikennettä. Valojen tarkoitus on pysäyttää muu liikenne niin, että ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi. Aikataulun mukaan koeajot laajenevat Itsenäisyydenkadulle syyskuussa ja loppuvuodesta Pyynikintorille asti. Ensimmäiset matkustajat pääsevät koeajolle ensi keväänä ja aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa syksyllä 2021.