Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pariisi uhkaa kieltää sähköpotkulaudat: Tuleeko Tampereenkin jalkakäytäville villin lännen meininki?

Miten sujuu pyöräilijöiden, kävelijöiden ja sähköpotkulautailijoiden yhteispeli Tampereella? Varmaa on, että tästä herää vilkas keskustelu potkulautojen saavuttua kaduille. Yhdyskuntalautakunta hyväksyi vuokrafirmojen kanssa valmistellut ohjeet vuorkaustoiminnasta ja lautojen käytöstä Tampereella. Tampere ei ainakaan aluksi rajoita sähköpotkulautojen nopeutta lain sallimasta enimmäisnopeudesta 25 kilometristä tunnissa. Niinpä potkulaudoilla pitää ajaa kuin polkupyörällä. Jalkakäytävällä ei saa ajaa. – Käyttäjistä tämä kuitenkin lähtee, minkälaista palautetta tulee, toteaa liikeneinsinööri Pekka Stenman . Esimerkiksi Helsingissä ja Pariisissa lautojen välinpitämättömään pysäköintiin on kypsytty niin, että Pariisi jo uhkaa lautojen kieltämisellä, jollei tilanne parane. Helsingissä asiasta käydään kiivasta keskustelua. Miksi nopeutta ei heti alkuun rajoitettu? – Nyt seurataan, pitääkö nopeutta rajoittaa myöhemmin. Lähdettiin lain sallimalla 25 km/h -huippunopeudella. Yksityiset saavat kuitenkin ajaa omilla laitteillaan 25 km/h, joten ei nyt ensimmäisenä lähdetty sitä rajoittamaan. Tähän on tarvittaessa helppo tehdä muutos yhteistyössä potkulautatoimijoiden kanssa. Koska alkaa? Vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestynevät Tampereen keskustaan kenties jo ennen kuin tämä Moro on painettu. Potkulautayritykset ovat jo viikkoja ilmaisseet Tampereelle olevansa erittäin kiinnostuneita aloittamaan toiminnan mahdollisimman nopeasti. Kaupungin kanssa yhteistyötä ovat tehneet ruotsalainen Voi ja saksalainen Tier. Kummankin sähköisiä potkulautoja vuokrataan Helsingissä. Yhtiöistä ei Moron painoon mennessä vielä saatu tietoa, milloin toimintaa aiotaan laajentaa Tampereelle. – Aikataulu on toimijoista kiinni, kyllä valmius heillä on kova. Molemmat ovat hyvin kiivaasti halukkaita ja kyselleet aloittamista jo ennen ohjeistusta. Heti ollaan tietääkseni toimintaa käynnistämässä. Ehkä jo ensi viikolla jopa, Stenman toteaa. Kaupunki edellyttää teknisien ratkaisujen kehittämistä nopeuden rajoittamiseksi esimerkiksi kävelykaduilla ja toreilla. Mistä on kyse? – Teknistä ratkaisua pitää kehittää ja myöhemmässä vaiheessa voidaan kehittää ohjeistusta niin, että rajoituksen pitää olla käytössä. Vuokramarkkina on vapaa eikä kaupungilla ei paljon mahdollisuuksia puuttua siihen. Hyvä, että yhteistyössä on voitu laatia tätä ohjeistusta. Ilman neuvotteluja ei olisi minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa toimintaan. Noudatetaanko ohjeita? Oheistuksessa määritellään, ettei sähköpotkulautoja saa pysäköidä silloilla tai muutoin haittaavasti. Samoin määritellään hiljaisen 10 km/h nopeuden alueet eli kävelykadut ja torit. Uskotko, että laudan käyttäjät noudattavat sääntöjä, vai ajavatko kuin pyöräilijät myös jalkakäytävillä? – Vuokratoimijoiden omasta halusta lähtee, että hoidetaan homma hyvin ja asiallisesti. Toimijoiden mukaan käyttö vakiintuu. Alkuun opetellaan ja totutellaan käyttöön, tämä kokemus on saatu muualla Euroopan kaupungeissa. – Kokemusta on nyt Tampereella kerättävä ja sitten tarvittaessa reagoitava. Varmaa on, että kärsivällisyyttä tarvitaan ja tulee negatiivistakin palautetta. Sitä arvioidaan sitten erikseen. Toivon, että käyttäjät ottaisivat tämän asian hyvällä eikä lähdettäisi ihan pelleilyn tielle. Liikennevälineestä on kuitenkin kyse, ja on muitakin käyttäjiä samassa liikenneympäristössä. Lainsäädännön määrittelemä suurin sallittu nopeus sähköpotkulaudoille on 25 km/h, ja yli 15 km/h kulkemaan kykenevät laitteet kuuluvat aina pyörätielle. Ne rinnastetaan liikenteessä polkupyöriin. Vastuu laitteen oikeanlaisesta ja liikennesääntöjen mukaisesta käytöstä on aina käyttäjällä. Mikäli sähköpotkulaudan enimmäisnopeus on rajoitettu 15 km/h:iin, lauta rinnastetaan jalankulkijaan.