Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pirkanmaan koulut pyrkivät edistämään oppimista positiivisen palautteen avulla – Wilman ei ole tarkoitus olla rikoslista: ”Merkintöjä on annettu aina, kun joku asia menee huonosti”

Tsemppasit tänään, työskentelit hienosti toisten kanssa, otit vastuuta opiskelusta – muun muassa tällaisia merkintöjä oppilaat voivat saada Wilma-järjestelmään useassa koulussa Pirkanmaalla. Positiiviset merkinnät liittyvät tavalliseen koulutyöhön. – Merkintä voi tulla missä tilanteessa tahansa, jos esimerkiksi on keskustelussa mukana tai tehnyt hienosti jotain muuta, mistä kannattaa mainita. Eivät ne mitään ihmeitä vaadi, kertoo Ylöjärven kaupungin opetuspäällikkö Tarja Suhonen . Wilma on monessa kunnassa kanava, jonka kautta suurin osa kodin ja koulun välisestä viestinnästä kulkee. Wilmaan merkitään myös esimerkiksi poissaolot ja myöhästymiset. – Yritämme, että Wilma on myös positiivisten asioiden välittäjä, ei vain negatiivisten, ettei se ole sellainen rikoslista, Suhonen sanoo. Tampereella merkintöjä ei vielä jaeta Ilta-Sanomat kertoi elokuussa Helsingin kaupungin peruskouluissa on otettu käyttöön positiivisesta käytöksestä tehtävät merkinnät, jotka kirjataan koulujen Wilma-järjestelmään. Pirkanmaalla esimerkiksi Lempäälässä, Ylöjärvellä ja Nokialla merkinnät onnistumisista ovat olleet käytössä jo muutaman vuoden ajan. Käyttö ei ole pakollista eikä merkintöjä välttämättä jaeta ihan jokaisessa koulussa. Nokian sivistysjohtaja Pauliina Pikka kertoo, että oppilas voi saada plussaa eli positiivisen merkinnän esimerkiksi toimiessaan hyvin toisten kanssa. – Käyttö ei ole pakollista, eli kaikki opettajat eivät välttämättä käytä Wilmaa samalla tavalla. Tiedän, että jotkut opettajat käyttävät merkintöjä tosi aktiivisesti, mutta olettaisin, että kaikki opettajat eivät niitä käytä. Palautteenanto voi tapahtua myös jotain muuta kanavaa pitkin. Tampere otti Wilma-järjestelmän käyttöön esi- ja perusopetuksessa lukuvuoden alussa. Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetusjohtaja Kristiina Järvelä kertoo, että Tampere on vasta siirtynyt Helmi-järjestelmästä Wilmaan. Järjestelmän lisäominaisuuksia ei vielä ole ehditty ottaa käyttöön. Kouluilla halu korostaa hyviä asioita Lempäälässä positiivisen palautteen antaminen Wilman kautta otettiin käyttöön syksyllä 2017. Sivistysjohtaja Nina Lehtinen kertoo, että merkinnät otettiin käyttöön, kun arviointi uudistui uuden opetussuunnitelman myötä. Sääksjärven koulun vs. rehtori Jussi Karjalainen kertoo, että merkinnöillä tavoitellaan onnistumisten esiintuomista. – Positiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaisesti positiivinen palaute saa aikaan positiivisen reaktion oppilaassa, joka alkaa käyttäytyä ja olla tunnilla palautteen mukaisesti. Samalla tavalla toimii negatiivinen palaute. Karjalaisen mukaan palautteenanto on Lempäälän kouluissa koettu hyväksi. Erityisesti sellaisten oppilaiden kohdalla, joilla on esimerkiksi motivaatioon, työrauhaan tai käyttäytymiseen liittyviä haasteita, koulusta ja kotoa saaduilla kehuilla on ollut suuri vaikutus oppimiseen ja koulunkäyntiin. – Valitettavasti kouluilla on se historia, että on annettu Wilma-merkintöjä aina, kun joku asia menee huonosti, Karjalainen kertoo. Hänen mukaansa Lempäälässä haluttiin muutama vuosi sitten tehdä muutos ja alkaa korostaa positiivisia asioita. Nykyisen opetussuunnitelman ja oppimisnäkökulman mukaan pitäisi Karjalaisen mukaan korostaa nimenomaan onnistumisia ja eteenpäin menemisiä. – Positiivisen pedagogiikan ajatus on, hyvä niin, yleistynyt, ja me pedagogitkin olemme huomanneet, että kannustamalla ja kehumalla saadaan monessa kohtaa parempia tuloksia aikaiseksi kuin moittimalla ja rankaisemalla.