Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen ratikka saavutti yhden välietapin: Kaksoisraidetta on nyt rakennettu täydet 10 kilometriä – ”Merkittäviä takapakkeja ei olla otettu”

Tampereen raitiotie saavutti tiistaina yhden välietapin, kun kaksoisraidetta oli rakennettu täydet kymmenen kilometriä. Kymmenen kilometrin pätkän valmistuminen tarkoittaa, että kaksi kolmasosaa raitiotien ensimmäisestä osuudesta on rakennettu. Koko raitiotien pituus välillä keskusta–Hervanta–Tays on 15 kilometriä. – Kyllä tässä on merkittävästä asiasta kyse. Kaksi kolmasosaa kiskotöistä on saatu tehtyä hyvässä aikataulussa. Se on iso juttu hankkeen kannalta, Raitiotieallianssin päällysrakennetöistä vastaava Timo Kuusela kommentoi Aamulehdelle . Kuusela arvioi, että valtaosa kiskotöistä valmistuu loppuvuoden aikana. Kiskotyöt etenevät parhaillaan kaikilla rakentamislohkoilla. Rataa syntyy vauhdilla, sillä viikossa kaksoisraidetta rakennetaan Kuuselan mukaan jopa 600 metriä. – Ensi vuodelle jää pieniä pätkiä, ehkä 10 prosenttia tai alle, hän arvioi. Hervannassa käytössä kaksi menetelmää Raitiotie toteutetaan keskustassa, Kalevassa ja Hervannassa pääasiassa valamalla kiintoraidelaattaa, johon kiskot asennetaan. Hervannassa sijaitsevalla raitiovaunuvarikolla käytetään myös sepelirataa. Varikkorakennusten sisätiloihin raiteet toteutetaan kiintoraidelaattamenetelmällä ja varikon piha-alueella sepeliratana. – Sepeliradan rakentaminen on huomattavasti nopeampaa kuin kiintoraidelaattojen valaminen, jossa on useita työvaiheita. Tänä vuonna aloitettu sepeliradan rakentaminen Hervannan valtaväylän varrelle on edennyt suunnitellusti. Joitakin osuuksia sepelirataa rakennetaan myös Kalevaan ja Hervantaan. 34 kilometriä ajojohdinta raitiotielle Päällysrakennetöiden lisäksi raitiotielle on alkuvuoden aikana asennettu sähköliikenteen vaatimia rakenteita eli sähköratapylväitä ja ajojohtimia. Tampereen raitiotielle asennetaan noin 34 kilometriä ajojohdinta. Lisäksi raitiotielle tulee useita teknisiä järjestelmiä, kuten liikennevaloja ja turvalaitteita.  Ajojohtimien ja teknisten järjestelmien asennus jatkuu loppuvuonna pitkälle. Kuuselan mukaan valmiista raitiotieradasta puhutaan siinä vaiheessa, kun kaikki tekniset järjestelmätkin on asennettu. Tähän mennessä hankkeen kokonaisaikataulu on pitänyt. – Kun kaupunkiin luodaan uutta järjestelmää, haasteita totta kai riittää. Merkittäviä takapakkeja ei olla otettu. Juttua päivitetty 25.6. kello 14.04: Lisätty Timo Kuuselan kommentit.