Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Jatkuuko Kimi Räikkösen ura? Brittilupaus himoitsee Valtteri Bottaksen paikkaa – ”Viime kausi ei kerro vielä mitään”

Koronaviruksen vaikutus ulottuu F1-sarjassa kaikkialle. Kun kauden aloitus venyy, myös kuljettajamarkkinat jähmettyvät. F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto ei usko kyseessä olevan mistään dramaattisesta muutoksesta normaaliin tilanteeseen. Alkukauden näytönpaikkojen puute saattaa kuitenkin heijastua syksyllä vauhdikkaina käänteinä. – Uskon kuljettajamarkkinoiden käynnistyvän tänä vuonna myöhemmin, mutta ne ovat nopeammin ohitse, Järvilehto arvioi. F1-studio pisti tallit paremmuusjärjestykseen uuden kauden kynnyksellä. Kokemus valttia Siirtoruletin perussapluuna on poikkeusoloissakin tuttu. Ensiksi liikahtavat isot kalat, ja vasta sen jälkeen edessä on varsinainen ”silly season”, jossa tallipaikat voivat mennä kunnolla kiertoon. Jos menevät. F1 elää huhuista, ja kuljettajien työpaikat ovat niistä mielenkiintoisimmat. Hyvin usein huhut osoittautuvat lopulta totuutta suuremmiksi. Järvilehto muistuttaa tallien olevan nykypäivänä maltillisia päätöksenteossaan. – On mahdollista, ettei suuria muutoksia tapahdu. Viimeisten vuosien aikana on luotettu kokemukseen ja vanhat kuljettajat on pidetty riveissä. Sarjaan on hyvin vaikea murtautua lajin ulkopuolelta. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii Haas. Talli on luottanut kaudesta 2017 samaan kuskikaksikkoon Romain Grosjeaniin ja Kevin Magnusseniin , vaikka varsinkin viime kauden otteiden perusteella moni on päätöksen kyseenalaistanut. Grosjeanin jatkosopimus täksi kaudeksi kertoo Järvilehdon mielestä oleellisen. – Grosjean on sössinyt viimeisinä vuosina paljon, mutta silti hän saa jatkaa tiimissä. Mistä se kertoo? Ainakin siitä, että hänen kokemukseensa luotetaan. Kun testaaminen on nykyään hyvin rajoitettua, ei kokemattomien untuvikkojen kanssa haluta ottaa tarpeettomia riskejä. Bottaksella tuttu tilanne Viime vuosina kuljettajien ”silly seasonin” keskiössä on ollut aina suomalaiskuljettaja. Kimi Räikkösen Ferrari-jatko oli pitkään jokavuotinen uutisaihe, ja viime vuodet vastaava on koettu Valtteri Bottaksen Mercedes-diilin suhteen. Kansainvälisessä mediassa Bottakselle lyödään painetta nuorten kirittäjien suunnalta. Mercedeksen juniorikuljettaja George Russell aloittaa toisen kautensa Williamsilla, valmiina näyttämään osaamisensa. Varsinkin brittilehdistö ylistää Russellia, mutta Järvilehto kaipaa nuorelta britiltä vielä lisää näyttöjä. – Viime vuonna Russell ajoi hyvin tallikaveriin verrattuna, mutta kaiken rehellisyyden nimissä, ei vastuskaan ollut kovin hääppöinen, Järvilehto toteaa viitaten Robert Kubicaan . Puolalainen teki paluun kuninkuusluokkaan yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Miehen ajoa haittasi merkittävästi rallionnettomuudessa pahasti vaurioitunut käsi, mikä näkyi Järvilehdon mielestä Kubican ajossa koko vuoden. – Viime kausi ei kerro Russellista vielä mitään. Näyttöjä täytyy tulla tänä vuonna lisää, Järvilehto vaatii. Miljardöörin poika F1-sarjan ainoa tulokas – millaisesta kuskista on kyse? Oma asia Bottaksen jatkosopimuksen kannalta on tallikaveri Lewis Hamilton . Hallitseva maailmanmestarikin käy neuvotteluja ensi kauden ajopaikastaan, ja vaikka ottajia varmasti löytyy, on mahdollisuus britin tallinvaihtoon aina olemassa. – Mercedes ei varmasti halua vaihtaa molempia kuljettajia. Jos Hamilton lopettaa tai vaihtaa tallia, ei Mercedeksellä ole mitään syytä vaihtaa Valtteria, Järvilehto muistuttaa. Järvilehdon mielestä loppupeleissä Bottaksen, kuten koko muunkin F1-köörin, sopimusneuvotteluihin vaikuttaa lopulta yksi asia. – Paras tapa saada jatkosopimus on ajaa hyviä kisoja ja lyödä pöytään sellaiset näytöt, ettei talli edes halua vaihtaa kuljettajaa. Mitä tekee Räikkönen? Sopimus on katkolla myös Räikkösellä, sarjan vanhimmalla ja kokeneimmalla kuljettajalla. Järvilehto ei näy yhtään syytä sille, miksei tänä vuonna 41 vuotta täyttävä suomalainen voisi aivan hyvin jatkaa kuninkuusluokassa myös tämän vuoden jälkeen. – Se on kiinni sekä Alfa Romeon että Kimin itsensä päätöksistä. Mitä jos (tallikaveri) Antonio Giovinazzi ei jatkakaan tallissa? Haluaako talli pitää silloin kokeneen ja luotettavan suomalaisen riveissään? Kiinnostaako Kimiä vielä ajohommien jatkuminen? Kaikki selviää kauden aikana, spekulointi tässä vaiheessa on turhaa. Vettelin joutsenlaulu? Viimeisen vuoden ajan formulamedia on mässäillyt Ferrarin Sebastian Vettelin kohtalolla. Saksalaisen tilanne italialaistallissa on muuttunut dramaattisesti sen jälkeen, kun Charles Leclerc korvasi Räikkösen miehen rinnalla. Nuori monacolainen säväytti viime kaudella. Vettel nosti tasoaan loppukaudesta, mutta suuren yleisön silmissä hän edustaa tallissa menneisyyttä Leclercin ollessa tulevaisuuden ykköstykki. Vetteliä on spekuloitu viime aikoina lukuisiin eri talleihin. Ferrarin lisäksi Red Bull, McLaren ja Renault on yhdistetty nelinkertaiseen maailmanmestariin. Järvilehto muistuttaa Vettelin olevan edelleen parhaimmillaan valioluokan kuski. 2020 hän voi näpäyttää epäilijöitään, mutta aika alkaa käydä vähiin. – Vettel tuli Ferrarille suurena sankarina ja supertähtenä, jonka piti rakentaa tallista Michael Schumacherin kaltainen dynastia. Siinä on kuitenkin epäonnistuttu, ja viime vuonna tuli vielä kuokkaan nuoremmalta tallikaverilta. Mihin muualle Vettel voi tässä tilanteessa oikein mennä? Ei oikein muualle kuin kotiin, Järvilehto näkee. Spekulaatioista Järvilehto kiinnostuu Renault-kytköksestä. Varsinkin jos tallikaveriksi asettuu kaudelta 2014 tuttu Daniel Ricciardo . – Onko Renault nyt siinä tilanteessa, että talliin tarvitaan maailmanmestarin mandaatilla ajava kuljettaja, jotta saadaan pönkitettyä omaa asemaa autoyhtiön johdon silmissä? Toisaalta, haluaako Vettel rinnalleen Ricciardoa, joka pesi hänet oikein huolella yhteisellä Red Bull -kaudella? Spekulaatioita riittää, mutta niihin kannattaa suhtautua tällä hetkellä hyvin suurella varauksella.