Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Hälytysajoneuvot voivat hyödyntää osaa ratikan kisko-osuuksista – Pelastuslaitos: ”Enemmän merkitystä on sillä, että ratikkarakentaminen loppuu”

Palotarkastusinsinööri Tapio Stén Pirkanmaan pelastuslaitokselta, voivatko hälytysajoneuvot käyttää tulevaisuudessa hyödyksi ratikan kisko-osuuksia? – Osa kiskoista on suunniteltu niin, että siellä on sekä ajoneuvoliikennettä että ratikkaliikennettä, kisko-osuuksilla on tällaista sekaliikennettä. Toisin paikoin kisko-osuudet on suunniteltu vain ratikoille. Kiireellisissä hälytystilanteissa kisko-osuuksia voivat käyttää myös hälytysajoneuvot. Sammonkadulla se ei ole mahdollista, siellä on sellainen alusta. Kaupungin keskusta-alueella se on mahdollista, ne on suunniteltu sillä tavalla. Onko arvioitu, voiko ratikkakiskojen käyttö lyhentää vasteaikoja Tampereella? – En usko, että siihen on vaikutusta. Reitit ovat pääpiirteittäin samat kuin aikaisemminkin. Enemmän merkitystä on sillä, että ratikkarakentaminen loppuu ja liikenne normalisoituu. Se helpottaa meidän toimintaamme ja lyhentää toimintavalmiusaikoja. Onko ratikkarakentamisen aikana ollut joitakin ongelmallisia paikkoja, jotka poistuvat, kun remontti on valmis? – Yksi hankala kohta on ollut meidän päähyökkäyssuunta etelän suuntaan eli Aleksanterinkatu. Se on ollut pitkään ongelma. Siinä on ollut ruuhkaa. Vaikka hälytysajoneuvoille on ollut varattuna oma kaistansakin, niin se on pysäköity umpeen. Se on ollut hankala ja aikoja pidentävä osuus. Tietysti muuallakin keskustassa rakentaminen on näkynyt, mutta Aleksanterinkatu on ollut ehkä pahin. Onko ratikkasuunnittelussa otettu erityisesti huomioon sitä, että hälytysajoneuvot voisivat hyödyntää raideosuuksia? – Se on ollut koko ajan siinä mukana, kun ratikkareittiä on suunniteltu. Siinä on huomioitu, miten pelastuslaitos pystyy toimimaan hälytystilanteissa eri alueilla ratikkaosuuksilla. Millaista hyötyä ratikkakiskojen käytöstä voi olla hälytystilanteissa? – Eivät kiskot sinänsä varmaankaan nopeuta meidän toimintaa. Se on laajempi kokonaisuus, jos henkilöautoliikennettäkin ylipäänsä vähennetään keskustassa ja työmaat loppuvat. Niiden yhteisvaikutuksena meidän tilanne varmasti helpottuu. Voivatko hälytysajoneuvot käyttää kiskoja Hervannassa? – Hervannassa linja menee Insinöörinkadulla. Kisko-osuudet ovat ihan vastaavanlaisesti käytettävissä hälytysajoneuvoille kuin keskustassakin.