Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Perheyritys lopettaa Tampereen Koskikeskuksessa – Tieto ratikkaremontin jatkosta oli liikaa

Tampereen Aukia-vaatekauppa Koskikeskuksessa lopettaa. Liikkeessä on meneillään loppuunmyynti. Tampereen myymälän kauppias Timo Aukia kertoo, että myymälän vuokrasopimus on päättymässä helmikuuhun. Tampereen Aukian liike myy varastonsa nyt kokonaan. – Olimme jo tekemässä jatkosopimusta, mutta kun kuulimme että raitiotieremontti todennäköisesti laajenee Hatanpään valtatielle, päätimme, että riski toiminnan jatkamiselle katuremontin keskellä on liian suuri. Aukian mukaan on kuvaavaa, että yksi maailman suurimmista vaatekauppiaista H&M joutui sulkemaan Hämeenkadulta remontin tieltä kaksi suurta myymäläänsä. Aukia on kauppiaan mukaan pieni perheomisteinen yritys, jonka resurssit kestää kahden vuoden remonttihaitat ovat paljon suuryrityksiä pienemmät. Tilanne harmittaa kauppiasta, sillä tamperelaiset ovat ottaneet myymälän hyvin vastaan. – Meillä on ollut Tampereella myös erinomainen henkilökunta. Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan ole suunnitelmia toiminnan jatkamisesta täällä. Odotellaan ratikan valmistumista ja katsotaan tilannetta uudelleen. Kauppias kertoo, että Aukia keskittyy verkkokauppaan ja Pohjanmaan myymälöihinsä. Aloitti Tampereella Maija-nimellä Tampereen Aukian liike avautui vuonna 2001. Myymälät Seinäjoella, Vaasassa ja Kokkolassa jatkavat. Yrityksen verkkokauppa on pyörinyt vuodesta 2012. Kauppias Timo Aukia kertoo, että vuoden 2019 Aukia on myynyt verkkokauppojensa kautta vaatteita yli 30 maahan. Aukian isoäiti Maija perusti ensimmäisen myymälän vuonna 1956 Seinäjoelle nimellä Muotitalo Maija. – Myös Tampereella toimimme ensin Maija-nimellä, mutta kun otimme valikoimaan myös miesten vaatteet, muutimme nimen sukunimemme mukaan Aukiaksi. Aukian liike on ollut kaikki 18 vuotta Koskikeskuksessa. Alussa myymälän tilat olivat kauppakeskuksen ykköskerroksessa. Perheyritys on viime vuosina panostanut vahvasti verkkokauppaan ja asiakkaidensa monikanavaiseen palveluun.