Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tamperelainen yritys valjasti tekoälyn kielten opetukseen – digitaaliset oppimateriaalit ovat jo miljardien eurojen bisnes

Jos Timo-Pekka Leinosella olisi nuorukaisena ollut tekoälyyn pohjautuva mobiilisovellus, hän olisi luultavasti kyennyt ostamaan tuoremehua Lontoossa. – Olen vahvasti matemaattinen, ja olen ollut huono kielissä. Kun en McDonald'silla osannut lausua juice-sanaa, minua ei ymmärretty. Takavuosien kokemus kylvi idean siemenen, josta on kasvanut digitaalista kielikoulutusta myyvä WordDive. Yrityksen netti- ja mobiilikurssit opettavat lausumaan oikein, ääni on niissä tärkeässä roolissa. Tavoitteena on tosielämän kielitaito, eli kyky opiskella, pärjätä työelämässä ja keskustella spontaanisti uudella kielellä. Perustaitoon riittää, kun osaa 2 000 yleisintä sanaa ja hallitsee peruskieliopin. Oppimisen malli syntyi Leinosen omista tarpeista. – Opiskelin ohjelmistotekniikkaa Tampereella. Harrastin judoa ja halusin oppia japanin kielen. Kehitin itselleni ohjelmiston prototyypin, jolla oppisin kielen mahdollisimman nopeasti. Kaikki alkoi nettikursseista Leinonen oli 19 vuotta Nokialla muun muassa tuotekehityspäällikkönä Japanissa, olihan kieli jo hallussa. Samalla hän kehitti kielenoppimissovellusta itselleen ja huomasi, että tästähän voi kehittyä bisnes. Vuonna 2009 syntyi WordDive, jonka perustajia olivat Leinosen lisäksi hänen puolisonsa Anu Leinonen , isänsä Matti Leinonen sekä Antti Arvio ja Mika Rajasalo . Yritys aloitti myymällä digitaalisia nettikursseja, joita on nyt tarjolla kymmenellä kielellä. Ensimmäinen mobiilisovellus syntyi vuonna 2014. Samana vuonna tarjolle tulivat ruotsin ja englannin abikurssit lukiolaisille. WordDiven ohjelmat ovat saaneet useita palkintoja, viimeksi pari viikkoa sitten, kun yrityksen tekoäly­ominaisuus Speak with AI voitti sarjansa kansainvälisessä Quality Innovation Award -kilpailussa. Yksilöllisen oppimisen innovaatio on patentoitu Yhdysvalloissa. WordDiven omat ohjelmistoasian­tuntijat ja kieltenopettajat laativat kurssit yhdessä. Suurimmat odotukset kohdistuvat sovelluksen tekoälyominaisuuteen, jonka avulla voi oppia suullista englannin kielen taitoa. – Vahvuutemme on se, että ohjelmat ovat yksilöllisiä ja ne tunnistavat opiskelijan tason. Mobiilisovelluksemme opettaa lausumaan oikein. Siinä opetus pohjautuu tekoälyyn, jota olemme kehittäneet yhdessä Tampereen yliopiston kanssa. Tekoäly on ääninäytteiden avulla opetettu tunnistamaan useita erilaisia virheitä ja antamaan niihin korjausohjeita. Mobiilisovelluksella haetaan kansainvälistä läpimurtoa Sovelluksen teknologian kehittämiseen on käytetty kaksi miljoonaa euroa. Omistajat sijoittivat 700 000 euroa ja Business Finland lainasi 1,3 miljoonaa euroa. Hanke päättyy ensi maaliskuussa, mutta WordDive neuvottelee yhteistyölle jatkoa. Kun kaikki kolme tuotetta ovat olleet kaupan, WordDiven liikevaihto on kasvanut vauhdikkaasti viime vuoden 1,7 miljoonaan euroon. Mobiilisovellus tuo siitä jo 632 000 euroa. Tulos on edelleen tappiollinen, koska yritys panee kaikki paukut kansainväliseen kasvuun. Kursseilla ja sovelluksella on 850 000 käyttäjää 150 maassa. – Abikurssit ja nettikurssit tekevät 1,1 miljoonaa euroa myyntikatetta, mutta niiden maturiteetti alkaa olla saavutettu. Raha investoidaan mobiilisovellukseen, jolle haemme kansainvälistä läpimurtoa, Leinonen kertoo yrityksen upouusissa tiloissa Tampellan alueella. Leinosen mukaan WordDive on scaleup-yritys, ei siis enää startup. – Meillä on jo tuote, jolla pyrimme nopeaan kasvuun ja skaalautuvuuteen. WordDive on kerännyt sijoituksia joukkorahoituksella. Sen osakkeilla voi käydä kauppaa Privanetissa . Leinonen on yrityksen toimitusjohtaja ja suurin omistaja. Hän on vaimonsa kanssa sijoittanut yritykseen yli 600 000 euroa. – 20 vuotta sitä rahaa oli kerätty. Tämä on hirveän pääomaintensiivistä yrittämistä, eikä tällaisia yrityksiä syntyisi ilman enkelisijoittajia. Kielten markkinat Digitaalisen materiaalin osuus kasvaa huimaa vauhtia kielten opetuksessa Tampereen kaupunki on käyttänyt yrityksen nettikursseja suomen kielen opettamisessa maahanmuuttajille – Maailmassa on pari miljardia aikuista, jotka voisivat hyötyä paremmasta englannin kielen taidosta. Latinalaisessa Amerikassa, Kiinassa, Venäjällä ja USA:ssakin on paljon ihmisiä, joiden työmahdollisuuksia rajoittaa englannin taidon puute, toteaa Timo-Pekka Leinonen . WordDiven kieliohjelmilla on 850 000 käyttäjää, suurin osa Suomessa. Seuraavina ovat Saksa, Ruotsi ja Yhdysvallat. Digitaalista kielten oppimista myyvät sadat muutkin yritykset ja oppilaitokset, mutta WordDive uskoo patentoidun menetelmänsä, yksilöllisen oppimisen, vetovoimaan. Uskoa tukevat numerot. Yrityksen mobiilisovelluksen liikevaihto oli 59 845 euroa vuonna 2016, kaksi vuotta lanseerauksen jälkeen. Viime vuonna sovellus toi liikevaihtoa 632 447 euroa, jo yli kolmanneksen yrityksen koko liikevaihdosta. Kasvu on ollut 120 prosenttia vuosittain. Leinonen uskoo kasvun kiihtyvän edelleen, kun tuote tulee laajemmin tutuksi. Englannin kielen opetusmateriaaleja myytiin 34,1 miljardilla dollarilla vuonna 2015, kertoo analyysiyritys Ambient Insight. Vain vajaa kymmenes tästä oli digitaalisia tuotteita. – Vuonna 2016 digitaalisen kieltenoppimisen globaaliksi kasvuksi arvioitiin 7,4 prosenttia, nyt arviot tuosta vuotuisesta kasvusta ovat 18 prosenttia, Leinonen kertoo. Digitaalisten oppimateriaalien arvo on Research N Reports -raportin ennusteen mukaan tänä vuonna 14,4 miljardia dollaria ja 45,6 miljardia dollaria vuonna 2027. Luvut sisältävät kuluttajien, oppilaitosten, julkishallinnon ja liike-elämän koulutusmateriaalit. – Digitaalisten tuotteiden kasvun kiihtyminen johtuu siitä, että parhaat sovellukset ovat alkaneet toimia. Itse uskon, että tahti kiihtyy edelleen lähivuosina, kun näiden arvo todella ymmärretään. WordDive myy tuotteitaan vain kuluttajille. Tampereen kaupunki on käyttänyt yrityksen nettikursseja suomen kielen opettamisessa maahanmuuttajille, mutta WordDive on tietoisesti päättänyt keskittyä yksityisasiakkaisiin. – Kuluttajille myytäessä tuote skaalautuu nopeasti muun muassa suositusten kautta. Jos myisimme yrityksille, joutuisimme kehittämään teknologiaa, joka ei liity kielen oppimiseen, esimerkiksi salasanoja. Kielten opetukseen käytettiin 54 miljardia dollaria vuonna 2015. Englannin opetusmateriaalien osuus 63 prosenttia eli 34 miljardia dollaria. Englannin materiaaleista 8,3 prosenttia oli digitaalisia. Kiinan kielen opetus kasvaa eniten. Digitaalisten materiaalien takia ­koko markkina laskee 52 miljardiin dollariin vuonna 2020. Lähde: Ambient Insight