Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Kolaritilanteissa pitää ensin tarkistaa henkilövahingot, sitten on varmistettava oliko kännykkä käytössä kun vahinko sattui

Aamulehti kirjoitti ansiokkaasti Tampereelle pesiytyneestä liikennekulttuurista, koskien liikennevaloissa päin punaista ajoa. (AL 17.10 ja Kronikka 20.10) Ottaisin esille toisenkin asian joka liittyy Tampereen ja lähialueen liikennekäyttäytymiseen, nimittäin jatkuvan kolarisuman. Miksi Tampereella ja Tampereen ohitustiellä lähes viikoittain rytisee, ja miksi lähes kaikki ovat peräänajoja? Yleisin syy peräänajoihin ovat tietysti liian lyhyet etäisyydet. Minkä ihmeen takia pitää ajaa töpselituntumassa, kun varsinkin ruuhkissa riskit kasvat moninkertaisiksi? On täysin selvää, että reaktiokyky ei riitä jos esimerkiksi kuudenkympin nopeudessa edellä ajava joutuu jarruttamaan ja etäisyys jarruttavaan on metri tai pari, puhumattakaan jos nopeus 100 kilometriä tunnissa. Esimerkiksi rantatunneliin on turha toivoa 80 kilometrin nopeutta, kun ei kuudessakympissäkään osata ajaa. Liian lyhyet etäisyydet johtuvat paitsi omien kykyjen yliarvioinnista ja täydellisestä piittaamattomuudesta, myös siitä, että siellä autossa tehdään kaikkea muuta kuin ajetaan. On Facebookin päivitystä, Spotifyn selailua, viestien kirjoitusta ja niihin vastaamista ja niin edelleen. Nämä edellä mainitut koskevat lähinnä nuorempia kuljettajia, kun taas lähinnä keski-ikäisiltä miehiltä kännykkään puhuminen kadottaa usein ajotaidon täysin; ajonopeus laskee huomattavasti, niin että taakse muodostunutta autojonoa ei havaita, kaistan vaihdossa ja kääntymisessä vilkku unohtuu ja muutenkin keskittymien herpaantuu. Sanonta, (naisten?) että mies ei kykene tekemään kahta asiaa kerralla pitänee paikkansa. Näiden kavereiden olisi syytä harjoitella ensin purukumin syömistä ajaessa, ja kun se onnistuu voi miettiä jotain vaikeampaa. Kolaritilanteissa onkin ensin katsottava mahdolliset henkilövahingot, siten kännykät poliisin talteen ja tsekkaus oliko kännykkä käytössä kun vahinko sattui, ja sanktiot sen mukaan. Jos nyt ajettaisiin vaan sitä autoa, eikä touhuttaisi siinä ratin takana mitään muuta, veikkaan että näin kolaritilasto ja punaisia valoja päin ajamien kehittyisivät parempaan suuntaan. Mauri Lehtonen Siivikkala