Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moron pääkirjoitus: Kevyt liikenne hyötyy eniten

Erityisesti tamperelaiset pyöräilijät ovat hutkineet olan takaa autoilijoita, koska heidän mielestään "autoissa on kääntyvät etupyörät" ja sen vuoksi Tampereen kalleimmaksi rakennukseksi muodostuva tavara-asema olisi voitu jättää paikalleen. Todellisuudessa juuri kevyt liikenne hyötyy tavara-aseman siirrosta ja Ratapihankadun oikaisusta kaikkein eniten. Kuten havainnollinen ilmakuva Moro-lehden (3.9.2020) sivulla 7 osoittaa, tulee Rongankadun tunnelin jatkeesta radan ali varsin turvallinen. Tampereella on viime aikoina sattunut ikäviä liikenneonnettomuuksia. Vilkkaassa Ratapihankadun ja kevyen liikenteen väliaikaisessa risteyksessä tavara-aseman takana on meno ollut välillä niin holtitonta, että on suorastaan ihme, ettei siellä ole pahempaa törmäystä vielä sattunut. Toivotaan, että reitti saadaan mahdollisimman pian valmiiksi eikä loppuvuoden aikana satu onnettomuuksia. Ratapihankatu on myös ekoteko, sillä jokainen ylimääräinen autoliikenteen pysähdys on turhinta mahdollista ympäristön ja ilmaston likaamista. Liikenneinsinööri Katja Seimelän mukaan Tampere ei aio tehdä mitään toimenpiteitä, jotka tekevät autoilusta entistä houkuttelevampaa. On kuitenkin aika vaarallista kuplautumista ajatella, että kaikki pirkanmaalaiset asuvat Tammelassa ja voivat ajaa pyörillä työpaikalleen keskustaan.