Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomi-radan hyödyt ovat suurimmat

Hallitusneuvottelut ovat kesken, mutta alustavien tietojen mukaan neuvottelupöydissä ollaan lämpenemässä ajatukselle viedä eteenpäin suuria ratahankkeita. Pöydällä ovat nopeat junayhteydet Helsingistä Tampereelle, Turkuun ja Itä-Suomeen. Jo edellinen hallitus perusti Pohjolan Rautatiet -nimisen yhtiön edistämään ratahankkeita. Sille oli tarkoitus perustaa tytäryhtiöitä, jotka olisivat kehittäneet kutakin kohdetta, mutta asia tyssäsi, kun hallitus erosi. On erittäin kannatettavaa, että uusi hallitus on ottanut radat tärkeimpien investointikohteiden listalle. Suomen taloudelle on ensiarvoisen tärkeää, että pääväylät ovat kunnossa. Tämä koskee niin maanteitä kuin rautateitäkin. Ihmisten ja tavaroiden sujuva liikkuminen laajentaa työssäkäyntialueita, parantaa yritysten mahdollisuuksia saada tuotteitaan maailmalle ja sujuvoittaa myös tuiki tärkeää matkailua. Kolmen ratahankkeen yhteishinta on yli yhdeksän miljardia euroa, joten kaikkien aloittaminen valtion budjettivaroin ei ole realistista. Sen sijaan edellisen hallituksen alullepanema hankeyhtiömalli on hyvä pohja. Tätä kautta rakennustöihin voidaan saada mahdollisen EU-rahan lisäksi myös eläkeyhtiöiden ja muiden sijoittajien varoja. Kolmesta vaihtoehdosta koko valtakunnan kannalta tärkein on Helsingistä Tampereen kautta Pohjanmaalle ja pohjoiseen kulkeva Suomi-rata. VR:n tuoreimpien tilastojen mukaan radan matkustajamäärien kasvu on tällä hetkellä kaikkein nopeinta. Radan vaikutuspiirissä asuu periaatteessa joka toinen suomalainen, ja väkimäärä kasvaa etenkin Tampereen ja Helsingin akselilla. Tämän vuoksi Suomi-rata olisi hyvä saada liikkeelle mahdollisimman pian. Toivotaan, että ratahankkeista ei kehkeydy hallituspiireissä alueellista nokittelua, vaan asiaa katsotaan koko Suomen etua painottaen. Pikaista helpotusta ei kuitenkaan ole luvassa henkilöille, jotka matkustavat nyt Helsingin ja Tampereen välin ääriään myöten täynnä olevissa junissa. Jo pelkkä suunnitteluvaihe voi viedä pari vuotta ennen kuin varsinainen rakentaminen alkaisi. Niinpä samaan aikaan on etsittävä kaikkia muita keinoja, joilla junien kulkuun saadaan pikaisesti lisää varmuutta. Junien on pystyttävä noudattamaan luvattuja aikatauluja. Ei ole ihan samantekevää, pääseekö henkilö työpaikalleen, tärkeään tapaamiseen tai lentokenttäyhteyteen puolessatoista tunnissa vai tunnin myöhässä.