Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Kun viesti kertoo kehittämisestä tai selvittämisestä, tiedossa on ikäviä uutisia

Kun yrityksellä on "tarve jatkuvasti parantaa kilpailukykyään ja kehittää toimintojaan alati muuttuvassa markkinassa", se voi tarkoittaa mitä tahansa. Oheinen lause on lainattu erään yrityksen tiedotteesta. Viestin tosiasiallinen sisältö merkitsi yhteistoimintaneuvotteluja, jotka koskivat 140 ihmistä. Vaihtoehtoina olivat lomautus, irtisanominen tai tehtävien muutokset. Kesällä uutisoitiin ammattiopisto Tredun suunnitelmista Orivedellä ja Virroilla. Muutama päivä sitten päätettiin, että paikkakunnilla toteutetaan tulevaisuudessa työpaikkapainotteisempi ja enemmän oppisopimuskoulutusta painottava aluepalvelumalli. Kesällä kysyin, mitä aluepalvelumalli tarkoittaa. Minulle kerrottiin sen tarkoittavan, että kiinteistä lähiopetuspisteistä luovutaan ja opetusta järjestetään yrityksissä, etäopetuksena ja lähiopetuksena muissa toimipisteissä. Tiedotteen mukaan "koulutuksen järjestämistä ja alueen koulutustarvetta ja laajuutta arvioidaan jatkossa kriittisesti vetovoiman ja rahoituskehityksen näkökulmasta". Lause kriittisestä tarkastelusta tarkoittanee, että tulevaisuudessa katsotaan hyvin tarkkaan, mitä koulutuksen järjestäminen maksaa ja jos hintalappu on liian suuri, toimipisteistä luovutaan. Positiivisia sanoja selvittää ja kehittää käytetään usein, kun tarkoitus on kertoa heikennyksistä ja supistuksista. Olenkin oppinut, että aina kun ne vilahtavat viestissä, on luettava tarkkaan myös rivien välit. Viestien hämärtämisestä on kyse myös silloin, kun esille nostetaan kivoja asioita ja hankalat asiat sujautetaan sivulauseeseen viestin häntäpäähän. Useammin kuin kerran olen poiminut kuntalaisen näkökulmasta ikävän asian tiedotteen loppuriveiltä tai vaikeaselkoisen asiakirjan viimeisistä luvuista. Yritysmaailmassa viestinnän silottelu ja myönteisyys on jollakin tavalla ymmärrettävää, nehän tekevät bisnestä. Kuntien, kaupunkien ja niiden toimijoiden viestintää pitäisi ajatella ennen muuta asukkaiden näkökulmasta. Miksi kuntalaisille asioita pitäisi selittää muuksi kuin mitä ne ovat? Viestinnässä ihmetyttää sekin, miten neutraali tai positiivinen asia ilmaistaan sellaisella kapulakielellä, että ymmärtäminen vaikeutuu. Esimerkiksi lause: "Tampere tutkasi veto- ja pitovoimaseminaarissa askelmerkkejä tulevaisuuteen" tarkoittanee, että päättäjät pohtivat, millä tavoin Tampere houkuttelee uusia asukkaita ja saa nykyiset asukkaat pysymään. Lopputulos on tässä tapauksessa jokseenkin luotaantyöntävä. Esimerkit ovat osoitus siitä, miten kielellisellä taiteilulla onnistutaan hämärtämään viesti kokonaan toiseksi tai vaikeasti ymmärrettäväksi. Viestinnässä on syytä miettiä, muuttuuko kissankulta timantiksi hienossa kääreessä. Minusta ei. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.