Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lentoliikenteen asiantuntija olisi toivonut Finnairin aloittavan Tampere-Pirkkalassa jo kesällä – Tällä aikataululla kolme muuta lentoyhtiötä voivat olla palauttamassa lentojaan Tampereelle

Lentoyhtiö Finnair kertoi sunnuntaina suunnitelmistaan palauttaa lentoliikennettä kotimaan maakuntalentokentille. Lentoja aletaan palauttaa kentille asteittain. Huhti-toukokuussa Finnair on lentänyt Suomessa Maarianhaminaan, Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle. Heinäkuussa yhtiö alkaa Turkuun ja Vaasaan, elokuussa Ivaloon ja Kittilään ja syyskuussa Kuusamoon ja Tampereelle. Lentoliikenteen erityisasiantuntija Marja Aalto Visit Tampereesta sanoo ymmärtävänsä Finnairin ratkaisua. Koronaviruspandemia on asettanut lentoyhtiöt vaikeaan asemaan, kun rajoitukset ovat saaneet matkustajamäärät romahtamaan. Moni yhtiö, kuten Finnair, on lomauttanut henkilöstöään. Aiemmin käytyjen keskustelujen pohjalta Aalto kuitenkin toivoi, että Finnair olisi palauttanut lentojaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalle jo heinäkuussa. – Olisin näin suonut aikataulujen vielä ollessa myyntijärjestelmässä, Aalto sanoo. – Toisaalta heinäkuu on aikaa, jolloin liikematkustajat eivät lennä. Toki lomamatkailijat ovat lentäneet heinäkuussakin, mutta esimerkiksi Tampereelta liikenne on Finnairin osalta ollut keskikesällä aiempina vuosina supistettua. Suunnitelmat voivat muuttua nopeasti Aalto ei halua spekuloida syitä, jotka ovat vaikuttaneet Finnairin päätökseen palauttaa lentojaan Tampereelle montaa muuta maakuntalentokenttää myöhemmin. Aalto kuitenkin uskoo, että vaakakupissa ovat painaneet yhtiön muu liikenneohjelma ja reittiverkoston palauttaminen. – Tampereen lennot ovat nimenomaan osa Finnairin reittiverkostoa eli meiltä ei lennetä Helsinkiin niin kuin osasta maakunnista lennetään. Tampereelta liitytään muuhun lentoverkostoon ja se on varmasti vaikuttanut tässä, Aalto arvioi. Aalto korostaa, että tilanteet lentoyhtiöiden ja lentojen palauttamisen suhteen voivat muuttua nyt nopeastikin. Kukaan ei vielä tiedä, millaisessa tilanteessa koronaviruksen kanssa ollaan kesällä. – Viime viikolla asiassa alkoi näkyä pieniä toivon pilkkeitä, kun lentoyhtiöt alkoivat vähitellen siirtyä takaisin suunnitteluvaiheen ja miettiä, miten ne tästä aikanaan palautuvat. Lentoliikenteen palautumisen kannalta merkittävää tulee Aallon mukaan olemaan myös se, miten valtiot mahdollisesti lähtevät Euroopan tasolla lentoyhtiöitä tukemaan. – Pirkanmaalla elinkeinoelämämme tietenkin toivoo nopeita palautuksia, koska heillä on tarve päästä maailmalle. Meille on todella tärkeää, että liike-elämää palvelevat yhteydet palautuvat nopeasti. Osa lennoista saattaa palata jo kesällä Normaalioloissa Tampere-Pirkkalan lentoasemalta liikennöivät Finnairin lisäksi säännöllisesti myös reittiverkostoyhtiöt SAS ja Air Baltic sekä halpalentoyhtiö Ryanair. Erityisasiantuntija Marja Aalto sanoo, että yhtiöiden kanssa on käyty keskusteluja siitä, miten ja milloin ne suunnittelevat lentojensa palauttamista Tampereelle. Yhtiöistä Air Baltic on ryhtynyt koronaviruksen vuoksi merkittäviin toimiin ja aloittaa operoimisen pienellä laivastolla. Yhtiö aikoo luopua nopeutetulla aikataululla propellikoneidensa käytöstä. Yhtiö palaa liikenteeseen suuremmalla suihkukoneella. – Tampereenkin osalta tämä tarkoittaa sitä, että keskustelua käydään nyt talvikauteen liittyen ja siitä, miten saamme talvikaudella varmistettua heille tältä alueelta riittävästi matkustajia, Aalto kertoo. Myös neuvottelut Ryanairin kanssa ovat kesken. Aallon tuoreimman tiedon mukaan halpalentoyhtiön koneet alkaisivat liikennöidä Tampere-Budapest välillä syyskuussa. – Kun viime viikolla juttelimme, he eivät poissulkeneet sitä, että he aloittaisivat mahdollisesti jo elokuussa. SAS puolestaan suunnittelee Aallon tietojen mukaan, että yhtiö palaisi Tampereen reiteilleen elokuussa. Tampere-Pirkkalan tärkeys voi korostua Entä miltä lentoliikenteen ja lentoaseman tulevaisuus näyttää Tampereella viruksen muuttamassa maailmassa? Aalto uskoo, että Tampere-Pirkkala säilyy tärkeänä osana Pirkanmaan ja Keski-Suomen saavutettavuutta myös vastaisuudessa. – Aseman tärkeys ei poistu, vaan päinvastoin sen tärkeys korostuu, Aalto toteaa. Hän sanoo uskovansa siihen, että tulevina vuosina moni lentämiseen liittyvä asia tulee muuttumaan uusien rajoitusten ja vaatimuksien myötä. Esimerkiksi aiempaa tiukemmat hygieniamääräykset tulevat pidentämään koneiden kääntöaikaa, kun koneita tarvitsee siivota nykyistä enemmän. Vaikutuksia voi olla myös sillä, jos lentomatkustajien väliin tulisi jättää turvavälejä kentällä toimiessa. – Tällöin näkisin, että Tampere-Pirkkala olisi äärimmäisen tärkeässä asemassa. Isojen kenttien välttäminen tulee varmaankin olemaan asia, mitä ihmiset omassa matkustamisessaan miettivät.