Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Selkäkivusta saa elinikäisen vaivan, jos tyytyy vitkastelemaan – Tavoittele elämäntaparemontin sijaan pieniä korjauksia

Herään yöllä pistävään kipuun. Tällä kertaa polttaa niskasta. Viimeksi se oli vasen lapa, sitä ennen oikea alaselkä. Aamulla nousen vaivalloisesti sängystä, nappaan ibuprofeiinia ja raahaudun kuumaan suihkuun. Jos lämpö vähän helpottaisi. Tältäkö kropan pitäisi tuntua 27-vuotiaana? En edes muista, koska olisin tuntenut selkäni terveeksi. Oma vikahan se on, kun ei tule huollettua kehoa. Pitkään muhineet kivut eivät lähde juoksulenkillä, seinäkiipeilyllä ja salitreenillä. Töissä istun pahimmillaan tuntikausia putkeen tietokoneella. On säädettävä pöytä, jumppakeppi, satulatuoli. Kotiin olen hankkinut hierontapalloja ja kaksi erilaista pilatesrullaa. Käytän niitä ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Kirjoitan artikkelin selkäjumeista. Kiropraktikko Niklas Tast jakaa tuskani: keinot selästä huolehtimiseen kuulostavat helpoilta, mutta niitä on yllättävän vaikea noudattaa. Istu vähän, syö terveellisesti, nuku ja liiku riittävästi. Kunpa joku pakottaisi! Aikaansaamattomuus määritellään yleensä vitkasteluksi, joka aiheuttaa haittaa itselle. Se estää itselle tärkeiden tavoitteiden saavuttamista. Asioiden lykkääminen sinänsä ei ole haitallista. Terveyskäyttäytymiseen liittyvä vitkastelu on yksi psykologien tunnistamista aikaansaamattomuuden muodoista. Ilmiö on mielenkiintoinen, koska juuri terveys vaikuttaa elämänlaatuun voimakkaasti. Haitallista viivyttelyä ei selitä se, ettei ihminen haluaisi olla terve. Kukapa haaveilisi elämästä jatkuvan kivun, säryn, sairauksien tai haitallisen ylipainon kanssa? Aikaansaamattomuuteen johtaa se, että tavoitteet ovat liian suuria, liian kaukana, liian epämääräisiä. Ihmiselle on luonnollista suosia nopeita nautintoja ja helposti toteutettavia tehtäviä pitkien ja vaivalloisten kustannuksella. "Terve elämä 2020" -tyyppiset tavoitteet eivät voisi paljon epämääräisempiä olla. Jotkut ovat luonteeltaan toisia alttiimpia vitkastelulle. Huono itsetunto, elämyshakuisuus ja kohtuuttomat vaatimukset itseä kohtaan mainittakoon esimerkkeinä. Kiinnostaisi tietää, kehen pari-kolmikymppiseen nämä kuvailut eivät päde. Tilanne ei ole ihan toivoton. Tavoitteita voi pohtia ja palastella. Mitä olen valmis tekemään nyt ja miten se auttaa minua kävelemään vielä 50 vuoden päästä? Voin nousta työpisteeltä puolen tunnin välein juomaan vettä. Voin tehdä pari kyykkyä, jotta veri virtaa jaloissa. Voin mennä joka päivä 5 minuuttia aiemmin nukkumaan, kunnes saavutan sopivan rytmin. Tavoitteiden ei tarvitse olla ihmeellisiä. Loppujen lopuksi sillä ei ole juuri väliä, millä pienillä korjausliikkeillä huolehdimme kehostamme. Kunhan se ei tunnu liian työläältä. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja, joka kärsii kroonisista tietotyöläisen selkä- ja niskavaivoista.