Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Jos Tampere saisi kuntaveron lyhentämättömänä itselleen, kaupungin talous olisi ylijäämäinen

Kuntataloudet ovat kriisissä. Viime vuonna pakkaselle meni yli kaksisataa kuntaa. Koronamiljoonista tuli hieman helpotusta niin Tampereelle kuin muillekin kunnille. Pandemian arvioidaan heikentävän kuntien taloutta ensi vuonna noin 1,7 miljardia. Monissa kunnissa käydään parhaillaan kiivastakin keskustelua kunnan talouden kohentamisesta, nostetaanko veroprosenttia jälleen vai leikataanko palveluista ja investoinneista. Valtio vaikuttaa ratkaisevasti kuntien elämään. Kunnissa koetaan, että kuntien ja valtion suhde on epäreilu. Tilanne ei ole läpinäkyvä kuntalaisille eikä ehkä edes päättäjille. Esimerkiksi käy kuntavero. Käytän Tampereen lukuja. Kaupungin veroprosentti on 20,25. Saako Tampere verotuloja mainitun prosentin mukaisesti? Ei todellakaan. Kuntalaiset maksavat todellisuudessa veroa keskimäärin 14,59 prosentin mukaan. Miksi näin? Kuntaveroon kohdistuu suuri määrä erilaisia vähennyksiä. Näitä ovat muun muassa eläketulo-, tulonhankkimis- ja ansiotulovähennys. Vähennysten johdosta kuntien tuloveroprosentti ei vastaa todellista veroastetta. Ero nimellisen (20,25) ja todellisen (14,59) veroprosentin välillä on 5,66 prosenttia. Sote-ratkaisu suorastaan romahduttaisi kuntien verotulot. Kuntaverosta tehtävät vähennykset painottuvat pienituloisille. Tämä näkyy Tampereenkin verotuloissa. Vaikka kunnat ovat nostaneet veroprosenttejaan, todellinen veroprosentti ei ole juurikaan noussut. Valtaosa veronkorotuksen arvioidusta tuotosta on haihtunut ilmaan. Kunnissa ei – eikä juuri mediassakaan – tuoda julki, mitä todellisuudessa jää käteen kuntaveron korottamisesta. Jos Tampere saisi päättämänsä prosentin mukaan kuntaveron koko tuoton, kaupungin talous olisi reilusti ylijäämäinen. Kuntia patistellaan jatkuvasti työllistämään ja kehittämään elinkeinojaan. On saatettu ottaa isoja riskejä työpaikkojen saamiseksi, kuten Tampere. Mitä kaupunki niistä lopultakin hyötyy? Valtio nappaa suurimman osan yritysten voitoistaan maksamista veroista. Kaupunki saa veroista noin kolmasosan. Pääomaveroja kunnat eivät saa senttiäkään. Jos yritys on menestynyt suurellakin kunnan tuella ja yritys myydään hyvällä voitolla, kunta ei saa voitosta mitään. Onko reilua? Mielestäni ei. Kunnat ovatkin esittäneet, että ne saisivat pääomaverosta ainakin saman suuruisen osan kuin yhteisöverosta. Jos näin olisi, kuntien päättäjien tuska talouden tasapainottamiseksi hellittäisi kovasti. Kunnilta on kohtuutonta periä työmarkkinatuen kustannuksia. Tämä on kuntien kyykyttämistä viimeisen päälle. Kunnilla oletetaan olevan työllistämisautomaatti, joka suoltaa uusia työpaikkoja. Kuntien epäreiluun kohteluun vaikuttaa suurelta osin Kuntaliiton avuttomuus toimia kuntien etujärjestönä. Kunnat voivat vain haaveilla yhtä voimakkaista painostustoimenpiteistä kuin ay-liike. Onko järkevää maksaa huomattavan suurta kuntaliiton jäsenmaksua, kun hyödyt näyttävän jäävän kovin vaatimattomiksi. Kirjoittaja on entinen kaupunginjohtaja.