Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pinnasängyn, pahvitynnyrien ja pyörätuolien keskeltä se nousee – Maailman suurin liikkuva mustamakkara on pian valmis: ”Härskin näköinenhän siitä tulee”

Mitä ihmettä urjalalaisessa pihapiirissä on meneillään, kun tamperelais-lempääläläinen, omien sanojensa mukaan varsin varttunut, kuuden hengen miessakki puuhastelee kesäillat pinnasängyn, pahvitynnyrien ja pyörätuolien renkaiden kanssa? Moro lähti ottamaan selvää, mistä on kyse. Mustaa viedään Helsinkiin – Näin Red Bull -mäkiautokilpailun mainoksen ja päätin, että nyt lähdetään mukaan, kertoo ryhmän puuhamies ja mäkiauton kuljettaja Jaakko Hautamäki . Helsingin Tähtitorninmäellä elokuussa järjestettävään kilpailuun eivät pääse kaikki halukkaat, vaan osallistujat valitaan karsinnan perusteella. – Mustamakkara valikoitui ideointimme voittajaksi. Kisajärjestäjät innostuivat, sillä kukaan ei ole vielä mustallamakkaralla laskenut. Kilpailu on kansainvälinen ja mustamakkara erityisen suomalainen, joten he arvelivat sen tuovan hyvin huomiota, pohtii Hautamäki. Renkaat roskalavalta Autoa on rakennettu yhteistyöllä ja pienellä budjetilla. Kaverukset kertovat, että rakennustelineenä toimiva lasten pinnasänky on ergonomisesti suunniteltu niin, ettei auton ympärillä tarvitse kyykkiä. – Rungoksi valitsimme mikroauton alustan, sillä siinä on jarrut ja ohjaus valmiina. Kori on tehty kartonkitynnyreiden ylijäämistä, kertoo Pekka Toriseva , jonka tallissa autoa rakennetaan. – Olemme siis keskittyneet huippumoderneihin materiaaleihin avaruusteknologiaa hyödyntäen, Tuomo Mäkelä kertoo. Jaakko Hautamäki muistelee, kuinka pikakiinnityksellä irtoavat renkaat löytyivät. – Hatanpäällä ulkoillessani huomasin roskalavalla pilkottavan renkaita. Selvisi, että ne olivat apuvälinehuollon vanhoista pyörätuoleista. Kysyin luvan niiden käyttöön ja kerroin rakentavani mäkiautoa "poikien" kanssa. No eihän meistä kukaan osannut sellaista rakentaa. Pekalla löytyi hitsilaitteet, joten siitä oli apua. – Suunnittelu oli erityisen hauskaa ja niin pitää ollakin, muistelee Toriseva. Vesa Nieminen komppaa Torisevaa. – Tällaista normaalia nuorten keski-ikäisten toimintaa. Hauskuuden takia tähän lähdettiinkin. Haarukka kruunuksi "Pötkö" alkaa olla ulkokuorta vaille valmis. Mustamakkaramainen ulkonäkö saa viimeisen silauksensa halkaistuista patjoista ja vesieristemassasta, josta lopullinen kuori muotoutuu. Makkaraan tulee kuljettajan penkin taakse pystyyn uretaaninen haarukka, joka maalataan hopeiseksi. – Härskin näköinenhän siitä tulee, mutta haarukka tekee autosta asiallisemman, myhäilee Nieminen. Ryhmän "grand old man" Martti Heiskanen tsemppaa kuljettaja Hautamäkeä. – Kun Jaskalla karkaa kisassa makkara käsistä ja hän törmää paaliin, on turvallisuuden kannalta tärkeää, ettei haarukka ole tehty teräksestä. – Jaa miten niin kun karkaa, Hautamäki vastaa nauraen ja porukka jatkaa ideointia. – Auton maksimikorkeus saa olla 2,4 metriä, joten siihen tähdätään haarukan kanssa. Oliko pituusraja kuusi metriä? Tehdäänkö makkaralle vielä peräkärry? Rakentajiin kuuluu myös Janne Jokinen . Moro on tamperelaisen mäkiautojoukkueen yhteistyökumppani ja lehti seuraa auton menestymistä Helsingin kilpailussa. Mäkiauto liikkuu mäkeä alaspäin painovoiman avulla. Auton rakentamiseen tarvitaan runko ja pyörät. Jonkinlainen jarrutusmekanismi on hyvä ominaisuus. Red Bull Mäkiauto GP on kansainvälinen jokamiesluokan kilpailu, joka pidetään 17.8. Helsingin Tähtitorninmäellä. Mustamakkara-auto valmistuu lopullisesti heinäkuun aikana. Rakentajaporukalla on haussa vielä sponsori, joka haluaisi lähteä tukemaan Tampere -brändiä.