Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Analyytikko maakuntamediakaupasta: ”Tulossa on win-win -yrityskauppa”

Analyysitalo Inderesin media-alaa seuraavan analyytikon Petri Ahon ensimietteet tänään julkistetusta mahdollisesta yrityskaupasta ovat myönteiset. – Kun katsoo kokonaisuutta ja kauppahintaa, vaikuttaa kerrankin siltä, että tulossa on mahdollisesti win-win -yrityskauppa. Alma Media ja Sanoma kertoivat tänään yrityskaupasta, jossa Alma Media myy Sanomalle nipun maakuntalehtiä sekä painopalveluja tarjoavan Alma Manu oy:n. Alma Mediaan kuuluvista lehdistä kaupan kohteena ovat Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä 13 pienempää paikallismediaa. Myytävien liiketoimintojen velaton kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Alma Media arvioi kirjaavansa kaupasta 58 miljoonan euron myyntivoiton. Myytävien liiketoimintojen yhteenlaskettu alustava, tilintarkastamaton liikevaihto vuodelta 2019 oli 99 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto oli noin 15 miljoonaa euroa. Ilman jakelun ulkoistusta noin 10 miljoonaa euroa. Ahon mukaan Alma Median näkökulmasta kauppahintaa voi pitää kohtuullisen hyvänä. Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Sanoma arvioi yritysoston tuovan noin 13 miljoonan euron vuotuiset nettosynergiaedut. Täysmääräisinä Sanoma odottaa niiden toteutuvan vuonna 2022.