Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ratikka on turha Ylöjärvellä – Paikallisjunalla pääsisi vartissa keskustasta Tampereelle

Tampereen päättäjät lausuivat mielipiteensä seuturatikasta (AL 6.9.), mutta päätös on viime kädessä seutukuntien harteilla. Itse ylöjärveläisenä kuntapäättäjänä en kannata tämän hankkeen eteenpäin viemistä ainakaan tässä hetkessä. Ylöjärvi on osallistunut seudulliseen raitiotiesuunnitteluun muiden seutukuntien tavoin. Tälle vuodelle suunnittelurahaa hankkeelle myönnettiin miltei 300 000 euroa, ja ensi vuodelle ollaan ehdottamassa astetta suurempaa lisäbudjettia. Mielestäni nyt pitäisi käydä seutukuntien kesken neuvottelu, kannattaako selvittelytyötä ylipäätään jatkaa. Raitiotie ei ole ainut vaihtoehto. Kaikkien ympäristökuntien paitsi Pirkkalan läpi kulkee myös junaraideliikenne, jota kehittämällä saisimme nopean yhteyden Tampereelle tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kokeiluja paikallisjunasta on jo Lempäälässä ja Nokialla. Ratikka kulkisi nopeimmillaan Ylöjärven keskustasta Tampereen ytimeen 25 minuutissa. Paikallisjunalla vähemmillä välipysäkeillä tämä matka sujahtaisi vartissa. Se olisi ylöjärveläisille etu. Silloin voisimme jo puhua henkilöautoliikenteen haastavasta vaihtoehdosta! Koronan vaikutukset ovat tuoneet kunnille taloudellisia lisähaasteita. Mielestäni se on toinen vahva peruste sille, että seuturatikkasuunnitelmia ei pitäisi jatkaa. Jokainen suunnittelutunti maksaa, joten ihan mitä tahansa suunnitelmaa ei kannata viedä eteenpäin vain suunnittelun ilosta. Marraskuun valtuustokokouksessa asia on jälleen käsittelyssä. Toivon, että kuntalaiset ottaisivat nyt aktiivisesti kantaa siihen, mihin toivovat tai eivät toivo veroeurojaan käytettävän ensi vuonna. Seutukuntien tulisi miettiä, mitä mahdollinen ratikkalinjaus tekisi heidän muulle paikallisliikenteelle? Katoavaisitko bussivuorot Tampereelle tyystin tai harvenisivatko ne niin vähiin, että lopulta käyttäjiä ei busseille enää riittäisi? Entä pääsisikö esimerkiksi Ylöjärvellä enää Kurusta keskustaan bussilla? Miten kävisi Mutalan ja Vahannan asukkaille? Kuka heidät kuljettaisi keskustan ratikkapysäkille tai ylipäätään kouluun? Nousisivatko kunnan koulukuljetusmaksut, koska näivettyneen joukkoliikenteen varaan ei enää voisi koululiikennettä tukea? Entä miten muuttuisi henkilöautoliikenne Ylöjärven jo valmiiksi ahtaan pääväylän Kuruntien varrella, kun ratikalle täytyisi tehdä tilaa ja liikenneympyrät poistaa? Autollahan kuitenkin olisi edelleen tultava keskustaan, koska bussiyhteyksiä tuskin enää olisi. Seutukunnat tekevät nykyään paljon yhteisiä linjauksia ja päätöksiä, mutta yllättävän vähän tiedämme naapurikuntamme päättäjäkollegoiden mielipiteistä ja ajatuksista. Nyt olisi aika käynnistää keskustelu yli kuntarajojen tästä aiheesta ja laittaa suunnitelmat yhdessä oikeille raiteille! Kirjoittaja on Ylöjärven kaupungin varavaltuutettu (kesk.), sivistyslautakunnan jäsen.