Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nuorten kokoontumis- ja kilvanajot lisääntyneet Tampereen seudulla korona-aikana – Missä kilvanajoista sovitaan? Esitimme poliisille 12 kysymystä

Nuorten kokoontumisajot ja niihin liittyvät kilvanajot ovat lisääntyneet Pirkanmaalla korona-aikana. Jokapäiväisestä ilmiöstä ei kuitenkaan ole kyse, vaan kyseiset tapahtumat ovat painottuneet viikonlopuille. Mistä on oikein kyse? Onko ilmiö tullut jäädäkseen? Entä missä tapaamiset sovitaan ja voiko poliisi puuttua tilanteeseen? Esitimme 12 kysymystä Sisä-Suomen poliisin liikenneyksikön ylikomisario Jari Näkille . 1. Onko kokoontumisajoissa kyse uudesta ilmiöstä ja kuinka paljon kokoontumisia on korona-aikana ollut? Kokoontumisia on ollut aikaisemminkin, mutta ne eivät ole olleet niin järjestäytyneitä kuin korona-aikana nähdyt. Tarkkaa määrää en tiedä, mutta isompia, viikonloppuihin painottuneita kokoontumis- ja kilvanajoja on ollut muutamia. 2. Missä kokoontumisista sovitaan? Kokoontumisista sovitaan todennäköisesti pienellä porukalla sähköisiä alustoja apuna käyttäen. Mitä alustoja käytetään, ei ole tiedossa. Tämä onkin se ongelma, sillä niihin on vaikea päästä etukäteen kiinni. 3. Minkä ikäisiä kokoontumisajoihin osallistuvat ovat? En osaa tarkkaa ikähaarukkaa sanoa, mutta varmaankin kyseessä on nuorempi väki. Kaikki eivät myöskään osallistu hölmöilyihin, vaan ovat paikalla mielenkiinnosta. 4. Onko kokoontumisia ja kilvanajoa ollut Tampereen alueella aikaisemmin? Ei näin suuressa mittakaavassa. 5. Onko kokoontumisajoista ja siirtymisistä aiheutunut haittaa muulle liikenteelle? Jos siirtymissä ajetaan liikennesääntöjen mukaan, ei siinä ole mitään. Valitettavasti se ei aina kuitenkaan ole niin. Kun ajetaan paikasta toiseen, tapahtuu siinä myös ylilyöntejä kuten kilvanajamista sekä ohittelua, joita on tullut ilmi myös poliisin tekemässä valvonnassa. Myös letkassa ajamisesta voi olla haittaa muulle liikenteelle. 6. Mikä on poliisin viesti kilpaa ajaville? Ei kai tässä muu auta kuin vedota ihmisten järjen käyttöön. On hyvä miettiä, onko kilpaa ajamisessa mitään järkeä, ja mitkä ovat siitä aiheutuvat riskit itselle sekä sivullisille. 7. Voisiko kokoontumisissa olla kyse siitä, että poliisi halutaan paikalle? Kaipa siinä voi joillakin olla sellaista kissa ja hiiri-leikkiä. 8. Ovatko kokoontumiset lisääntyneet korona-aikana? On mielenkiintoinen kysymys, liittyykö ilmiö aikaan, jolloin kokoontumiset ovat kiellettyjä ja paikat ovat kiinni. On mahdollista, että kyseessä on sijaistoiminta muulle toiminnalle, kun halutaan nähdä kavereita. Voisi siis ajatella, että kun asioita aletaan vapauttaa, kokoontumiset eivät jatku välttämättä samanlaisina. 9. Kuinka paljon autoja on kokoontumisiin osallistunut? Nämä ovat arvioita, mutta puhutaan arviolta noin 100–200 autosta. 10. Onko poliisi puuttunut kokoontumisiin korona-aikana, jolloin yli kymmenen hengen kokoontumiset ovat olleet kiellettyjä? Tutkinnanjohtajat tuntevat asian paremmin. En ota asiaan kantaa. 11. Kesäkuussa voimaan astuvan uuden tieliikennelain myötä tarpeeton ja häiritsevä ajo on kielletty. Ovatko kokoontumisajot jatkossa kiellettyjä? Sitä pitää tapauskohtaisesti katsoa. Mitään yksiselitteistä vastausta ei välttämättä ole sille, mihin raja missäkin tilanteessa vedetään. 12. Onko kokoontumisajoihin liittyen jaettu sakkoja? Kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin on puututtu. Näitä ovat olleet esimerkiksi törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset.