Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suomen ensimmäinen ryhmäkanne näyttää epätodennäköiseltä, mutta yhden pikavippiyhtiön osalta se voi vielä toteutua – Luoton vuosikorko oli yli 300 prosenttia

Suomen historian ensimmäisen ryhmäkanteen nostaminen näyttää tällä hetkellä epätodennäköiseltä, koska Kuluttajavalvojan neuvottelut pikaluottoyhtiö Euro 24 Financen ja perintäyhtiö Gothian kanssa etenivät vapaaehtoisiin hyvityksiin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi asiasta maanantaina, ja siitä uutisoi muun muassa STT. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on neuvotellut tänä vuonna riitaprosessin sovinnosta pikavippejä kuluttajille myyneiden Euro 24 Finance oy:n ja J.W.-Yhtiöt oy:n kanssa. Yhtiöt on rekisteröity Suomeen. Neuvotteluja on käyty myös kahden perintätoimiston kanssa, koska luottojen saatavia on myyty eteenpäin perintätoimistoille. Neuvottelut J.W.-Yhtiöiden kanssa ovat kuitenkin yhä kesken. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Paula Hannula toteaa, että ryhmäkanne on yhä mahdollinen sen osalta. Neuvottelut pikaluottoyhtiö Euro 24:n ja perintäyhtiö Gothian kanssa ovat nyt päättymässä, sillä yritykset ilmoittivat maksavansa kuluttaja-asiamiehen vaatimat hyvitykset. Kuluttajavalvoja käy vielä läpi yhtiöiden ehdotukset ja seuraa niiden toteutumista. Jos yritykset toteuttavat lupaamansa hyvitykset, asiassa ei siis näiden sopimusten osalta olla etenemässä tuomioistuimeen. – Seuraamme vielä, miten ne nyt toteutuvat, Hannula sanoo. Lainsäädäntö on ollut voimassa reilut 10 vuotta Suomessa ei ole koskaan nostettu varsinaista ryhmäkannetta, vaikka lainsäädäntö on ollut voimassa reilut 10 vuotta. Ryhmäkanteen voi nostaa vain Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajavalvoja. Neuvottelutuloksia on syntynyt kymmenessä vuodessa useita, eli niissä on päästy sovintoon eikä kannetta ole nostettu. – Ryhmäkanne osoitti nyt jälleen toimivansa siinä tarkoituksessa, että ennaltaehkäisevästi päästään sovittelutuloksiin. Se onkin yksi keskeisistä tavoitteista. Kuluttajan kannalta tilanne selkiytyy: kuluttaja saa hyvitykset nopeammin kuin vasta prosessin jälkeen, Paula Hannula toteaa. Ryhmäkanne oli Suomessa lähellä esimerkiksi vuonna 2016. Silloin syntyi iso kohu siitä, kun sähköyhtiö Caruna ilmoitti korottavansa sähkön siirtohintaa 22–27 prosenttia. Kuluttajat kimpaantuivat, mutta asiasta syntyi sopu. Kuluttajat eivät riitauta kulutusluottojaan Kuluttajavalvoja kertoi viime syksynä harkitsevansa ryhmäkanteen nostamista Euro 24 Financen 20.5.2016–20.5.2019 myöntämistä 2 000 euron tililuotoista, joissa on kohtuuttomat luottokustannukset. Mahdollisiin ryhmäkanteisiin ilmoittautui ennakolta tai pyysi kuluttaja-asiamiehen apua yli 1 500 kuluttajaa, jotka olivat ottaneet joko Euro 24:n tai J.W.-Yhtiöiden 2 000 euron luoton vuosina 2016–2019. Suurin osa ennakkoon ilmoittautuneista oli ottanut J.W.-Yhtiöiden Suomilimiitti-luoton. Molempien luottojen todellinen vuosikorko on yli 300 prosenttia. – On ihan tyypillinen tilanne, että henkilö nostaa 2 000 euron pikavipin, ja alle vuodessa hänellä voi olla pitkälti jo yli 4 000 euroa takaisin maksettavaa, Paula Hannula kuvaili viime toukokuussa. Trendi on, että kuluttajat eivät riitauta kulutusluottojaan. Käräjäoikeuksissa tuomitaan jatkuvasti yksipuolisilla tuomioilla kalliita kulutusluottojen luottokustannuksia kuluttajien maksettavaksi. Syyt siihen, miksi kuluttajat ovat passiivisia, on useita. Monen velka on jo niin iso, että oikeudenkäynnin kulutkin ovat suuri riski. Osalla ei ole mahdollisuuksia saada tai hakea lakiapua.