Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pyöräilijät ja kävelijät kiertämään, jotta suojatiet voidaan poistaa – liikenneverkon tavoitetilaluonnos on vastoin Tampereen omaa strategiaa

Viime viikolla julki tulleen Tampereen Kaleva-Hakametsä paikalliskeskuksen kaavamateriaalissa on esitetty alueen liikenneverkon tavoitetilaluonnos, jossa ei ole enää lainkaan suoria kävely- ja pyöräteitä Hervannan valtaväylän suuntaisesti. Ne ollaan poistamassa, jotta Sammon valtatien sekä Hervannan valtaväylän risteyksestä saataisiin poistettua suojatiet. Valtaväylän länsipuolisen kävely- ja pyörätien tasoa on viime vuosina toistuvasti heikennetty. Ratikan sivutuotteena rakennettiin lisää ylämäkeä Kalevantien sillan tukimuurin kohdalle. Tässä näkee usein vanhempia ihmisiä taluttamassa pyöräänsä, osa on varmaan jättänyt ne reitin mäkisyyden takia kotiinsa. Suoraan Sammonkadun yli jatkuva tie poistettiin Jäähallinkaaren autoväylän takia ja lihasvoimin liikkuvat ohjattiin usean sadan metrin sakkolenkille Prisman ympäri. Uudella reitillä liikkujat kohtaavat vaarallisen Rieväkadun kiertoliittymän sekä odottavat kolmet liikennevalot. Vuohenojaan suunnattaessa Rieväkadun ylittävälle sillalle nousevan mäen jyrkkyys kasvoi. Suunnitelmissa pilkottaisiin kävely- ja pyörätie myös itäiseltä puolelta. Suora ja tasainen osuus korvattaisiin pidemmällä sekä monta kertaa terävästi kääntyvällä tiellä. Lisäksi pitäisi nousta Sammon valtatien yli korkealle sillalle. Tästä eteenpäin joutuisi suuntaamaan Kissanmaankadulle ja Hippoksenkadulle tonttiliittymien sekaan suoraan menemisen sijasta. Valtaväylän suuntainen Teiskontielle johtava hiekkatie puolestaan katkeaa Pelikadun autoväylän takia. Sammon valtatieltä Prisman puolelle päästäkseen pitäisi kiivetä ylös korkealle sillalle. Tämä rakentaisi estettä myös idästä saapuville. Liikunnallinen kauppareissu rollaattorin kanssa vaihtuisi väistämättä taksiin. Esitetyt ratkaisut ja suunnitelmat ovat vastoin kaupungin omaa strategiaa. Sujuvoittamalla autoilua suojateiden poistamisella ja hidastamalla aktiivisia kulkumuotoja, entistä useampi vaihtaa terveellisen arkiliikunnan autoiluun.