Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Katso kartat: Tieliikennelaki tuo Tampereen pyöräilijöille nyt uusia sääntöjä – pian ensimmäisillä yksisuuntaisilla teillä saa ajaa vastavirtaan ja pyöräilijät saavat omia ”suojateitä”

Tampereen keskustassa kokeillaan heinäkuussa uusia järjestelyitä pyöräliikenteessä. Katukuvaan tulee uusia liikennemerkkejä, joilla määrätään väistämissäännöistä ja pyöräilijöiden kulkusuunnista. Kokeilussa neljä keskustan yksisuuntaista katua muutetaan lisäkilvillä pyöräilijöille kaksisuuntaisiksi. Lisäksi kahden suojatien yhteyteen lisätään merkit ja katumaalaukset, jotka velvoittavat autoilijat väistämään jalankulkijoiden lisäksi pyöräilijöitä. Kaksisuuntaiseksi muuttuvia osioita on Lähteenkadulla, Kyttälänkadulla, Tuomiokirkonkadulla ja Puuvillatehtaankadulla. Opasteet kertovat muutoksista sitten, kun niillä saa pyöräillä molempiin suuntiin. Kokeilun taustalla on uusi tieliikennelaki, joka astui voimaan 1. kesäkuuta. Siinä tehtiin muutoksia muun muassa liikennemerkkeihin, sakotuskäytäntöihin ja pysäköintisääntöihin. Pyöräilijän ”suojatie” merkitään Hankkeessa Ratinanraitin pyörätien ja Voimakadun risteykseen sekä Koulukadun ja Eteläpuiston risteykseen lisätään merkinnät, jotka velvoittavat autoilijat väistämään tietä ylittäviä pyöräilijöitä. Paikoissa on nyt korotetut suojatiet, joita pitkin tien voi ylittää kävellen. Pyöräilijän on pitänyt väistää tai taluttaa pyörää. Käytännössä kuitenkin moni autoilija on pysähtynyt pyöräilijöiden vuoksi, kertoo Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä . – Pienillä muutoksilla voidaan selkeyttää tilannetta, joka on voinut tähän asti olla epäselvä ja vaarallinenkin. Muutoksessa katuun maalataan pyörätien jatketta merkitsevä valkoinen katkoviiva ja lisätään väistämisvelvollisuudesta autoilijalle kertova liikennemerkki. Uuden lain on tarkoitus selkeyttää tien ylittämistä pyörätien jatkeilla. Jatkossa ne merkitsevät aina auton väistämisvelvollisuutta, ja muista kohdista ne poistetaan. Autoilijalle väistämisvelvollisuudesta kertoo kolmio, stop-merkki, liikennevalot tai uusi pyöräilijän tienylityspaikasta kertova sininen kyltti. Pyöräilijä taas huomaa etuajo-oikeutensa kyseisissä kohdissa pyörätien jatkeen katkoviivamaalauksista. Entisessä laissa jatke ei kertonut väistämisvelvollisuudesta vaan siitä, että kadun yli sai pyöräillä. Uudessa laissa tilannetta haluttiin selkiyttää poistamalla maalaukset kohdista, joissa pyöräilijän tulee väistää autoja. Siirtymäaikana kadun valkoisiin katkoviivoihin ei tule luottaa sokeasti, varoittaa liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Jussi Pohjonen . – Siinä on oltava tarkkana. Tulee tiedostaa, että vielä on olemassa kahdenlaista käytäntöä. Pyöräteistä yksisuuntaisia Neljällä yksisuuntaisella kadulla sallitaan molempiin suuntiin pyöräily. Tämä tuli mahdolliseksi lakimuutoksen myötä. – Ydinkeskustan kadut ovat pääasiassa yksisuuntaisia, jolloin perille pääseminen pyörällä voisi edellyttää korttelin kiertämistä. Tätä halutaan helpottaa, Seimelä kertoo. Käytännössä moni on pyöräillyt tähän asti yksisuuntaisen kadun viertä jalkakäytävällä. Tätä halutaan myös välttää. Uuden lain mukaan pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia kaikkialla. Jos pyörällä saa ajaa molempiin suuntiin, se tulee osoittaa liikennemerkeillä. Pyöräliiton toiminnanjohtajan Matti Koistisen mukaan muutoksella lisätään risteysturvallisuutta. –  Lainsäätäjien tarkoituksena on, että pyöräliikenne toimisi enemmän normaalien sääntöjen mukaisesti. Kun pyöräillään oikealla puolella, liikenne on selkeämpää eikä pyöräilijä tule risteykseen yllättävistä suunnista. Koistinen uskoo, että pitkällä aikavälillä muutos voi parantaa liikenteen suunnittelua kaupungeissa. Sillä välin, kun uusia merkkejä tuodaan katukuvaan, vanhat ja uudet säännöt voivat aiheuttaa hämmennystä. Esimerkiksi pyörätien kaksisuuntaisuudesta osoittavat kyltit tulee asentaa viimeistään 2027, ja pyörätien jatkeita päivitetään kahden vuoden ajan. Lain on tarkoitus palvella parempaa katusuunnittelua, jossa suunnitellaan uudenlaisia, selkeitä pyöräkaistoja, kertoo asiantuntija Jussi Pohjonen. Vanhoja kahdensuuntaisia pyöräteitä tulee silti olemaan jatkossakin, mutta niihin lisätään siitä kertovat merkinnät. – Tavallisen ihmisen arjessa muutoksen ei tulisi näkyä merkittävästi, eikä sitä kannata pelätä. Siirtymäaikana epäselvyyksiä voi tulla, mutta enemmän tämä näkyy siellä, missä rakennetaan uusia teitä, Pohjonen sanoo. Nyrkkisääntönä on, että merkintöjä tulee noudattaa. Sallitun kulkusuunnan voi päätellä nyt siitä, mihin suuntaan tavallinen pyöreä pyörätien kyltti osoittaa. Sen on tarkoitus kertoa pyöräilijälle, mistä saa ajaa, joten jos sen etupuolen näkee, on menossa oikeaan suuntaan. Laki tuo kustannuksia Tienhoitajille uusi laki tuo kustannuksia. Liikenneinsinööri Timo Seimelä kertoo, että arviot ovat kesken, mutta Tampereella pyöräilijöitä koskevia lisämerkkejä tarvitaan satoja, ja muutostöistä tulee satojen tuhansien eurojen kustannukset. Uuden lain edellyttämiä muutoksia tehdään eri aikatauluilla. Kaksisuuntaisuuden osoittavien kylttien laittamiseen on annettu seitsemän vuotta siirtymäaikaa. Pyöräliitto olisi toivonut sen olevan lyhyempi, jotta siirtymäkauden epäselvyydet olisi voitu välttää. – Kustannuksia on nostettu mielestäni vähän liikaa esille. Esimerkiksi nopeusrajoituskylttejä vaihdetaan onnistuneesti kahdesti vuodessa, Pyöräliiton Koistinen arvioi. Seimelän mukaan Tampereella ollaan siirtymässä lain tarkoittamalla tavalla lähtökohtaisesti yksisuuntaiseen järjestelyyn, mutta toimivien ratkaisujen löytäminen vaatii selvityksiä. Kaikilla kaduilla yksisuuntainen liikenne ei toimi mutkattomasti. – Kun suurin osa väylistä on kaksisuuntaisia, yksisuuntaiseen pyöräilyyn siirtyminen on osoittautunut hankalaksi, Seimelä sanoo. – On epäilyksiä siitä, että ihmiset saataisiin ajamaan vain yhteen suuntaan. Esimerkiksi hän nostaa leveän Sammonkadun, jossa on pitkät korttelivälit. Sen molemmilla puolilla on pyörätiet, joita saa nyt ajaa kahteen suuntaan. Jos ne muuttuisivat yksisuuntaisiksi, pyöräilijä joutuisi ajamaan väärään suuntaan päästäkseen tien yli ja perille. Jos ja kun tällaisilla teillä halutaan sallia kaksisuuntainen pyöräily, niistä on kerrottava kolmion ja stop-merkin yhteydessä siitä varoittavat lisäkilvet. Apua jatkosuunnitelmiin Kuusi ensimmäistä muutoskohdetta, joissa uusia liikennemerkkejä otetaan käyttöön, ovat osa Tampereen kaupungin tutkimushanketta. Sen tarkoitus on selvittää muutosten vaikutuksia ja kartoittaa, miten uutta lakia voidaan hyödyntää eri paikoissa. Kohteista on kerätty jo aiemmin tietoja, joihin muutosten vaikutuksia verrataan, Seimelä kertoo. – Sitten nähdään, onnistuimmeko tekemään kaduista turvallisemmat ja houkuttelevammat pyöräilyyn. Osa risteyksistä muuttuu tänä vuonna luontaisesti remonttien yhteydessä. Esimerkiksi Tammelassa Pinninkadun ja Vellamonkadun risteykseen tulee kolmio, jonka ansiosta autoilijan tulee pian väistää Vellamonkadulla pyöräilevää. Lisäksi yksisuuntaisella Pinninkadulla sallitaan molempiin suuntiin pyöräily.