Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Liikenneratkaisuja on tehtävä kaukonäköisesti

Parhaillaan linjataan sitä, miten Suomen liikennejärjestelmää pitäisi kehittää seuraavien 12 vuoden aikana ja lähikuukaudet ovat hankkeen kannalta erittäin tärkeitä. Valmista pitäisi olla vuoden päästä keväällä. Osana suunnittelutyötä käydään läpi muun muassa koko Suomen liikenneverkko ja nykyiset palvelut. Kun tilannekuva on selvillä, on tarkoitus suunnitella, miten liikenneverkkoa kehitetään vuosina 2021–2032 sekä se, miten kaikki rahoitetaan. Pyrkimyksenä on kehittää muun muassa kaupunkiseutujen välisiä yhteyksiä ja Suomen kansainvälistä saavutettavuutta. Suunnittelussa huomioidaan niin tie-, rautatie-, vesi-, kuin lentoliikennekin. Valmis suunnitelma koskee koko maata ja siinä halutaan huomioida myös esimerkiksi digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Tavoiteaihioihin on lisäksi kirjattu tieliikenteen turvallisuuden ja kuljetusten tehokkuuden parantaminen. Yksi pyrkimyksistä on kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) totesi perjantaina, että on tärkeää luoda näkymä tulevaisuuteen ja mitoittaa toimenpiteet tarpeiden mukaisesti. Hän huomautti myös, että infrainvestoinnit ovat pitkäaikaisia ja vaikuttavat monen vuosikymmenen päähän. Onkin erittäin toivottavaa, että nyt on rohkeutta katsoa riittävän pitkälle tulevaisuuteen. Liikennejärjestelmää kehitettäessä 12 vuotta on lopulta melko lyhyt aika. Yksi hyvä esimerkki kaukonäköisyydestä on Tampereen ytimessä sijaitseva Hämeensilta. Laajan remontin juuri läpikäynyt silta rakennettiin nykyiseen kokoonsa vuosina 1928–29. Sen ajan liikenteelle se oli varsin iso rakennelma. Hämeensillan mittaluokka on sittemmin osoittanut tarpeellisuutensa. Huonona esimerkkinä voidaan puolestaan pitää ahdasta päärataa. Radan kapasiteetti on äärirajoillaan Tampereen ja Helsingin välillä. Radan päämäärätietoinen kehittäminen olisi pitänyt aloittaa jo aiemmin. Vaikka lähivuosina tehtäisiinkin päätös uudesta Suomi-radasta, kestää vuosia, ennen kuin se helpottaa ihmisten arkea. Suunnitelmaa laadittaessa kuullaan esimerkiksi kuntia, yrityksiä ja järjestöjä. Mitä tarkempi kuva käytännön arjesta saadaan aikaiseksi, sen parempi. Vasta sitten on aika luoda hyviä ja riittävän kaukokatseisia suunnitelmia tulevaan.