Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kruununjalokivi on nyt testissä koko Suomessa

Vaikka koulut sulkeutuvat, opetus jatkuu silti koko Suomessa. Maailman parhaaksi koulujärjestelmäksi tituleerattu Suomen-malli on nyt kovimmassa mahdollisessa testissä. Onnistumiseen vaaditaan kaikilta osallisilta voimaa, kärsivällisyyttä ja osallistumista. Jo ennen maanantain hallituksen ilmoitusta moni koululaitos ilmoitti, että koulunkäynti jatkuu etänä. Nyt opiskeluun käytetään virtuaalitiloja, sähköisiä oppimateriaaleja ja etänä tapahtuvaa ohjeistusta. Moni korkeakoululainen on tottunut tähän. Nyt suuremman joukon on totuteltava siihen, mutta nuoriso tuntee laitteensa. Ensisijaista on, että koulu pystyy tarjoamaan välineet opiskeluun kaikille, tilanteesta riippumatta. Samaan aikaan on turvattava, että kotiin jäävät pienet alakoululaiset ja heidän vanhempansa tulevat toimeen ja heillä on mahdollisuus tuntea itsensä yhdenvertaisiksi kaikkinensa. Sukulaisten ja tuttavien on syytä pitää heihin yhteyttä muuten kuin fyysisillä tapaamisilla: heitä ei saa eristää henkisesti. Lapset ja nuoret eivät ole koronaviruksen riskiryhmässä, mutta on täysin oikein, että yhteistä olemista rajoitetaan. Tauti voi olla nuorella lievä, mutta tarttuessaan vanhemman ikäryhmän edustajaan hyvin vakava. Ylipäätään taudin leviämisen estäminen on meidän kaikkien asiamme. Kouluilla ja vanhemmilla oli käytännössä tiistaipäivä aikaa järjestää toimintaa poikkeusoloissa. Hallitus olisi mieluusti saanut helpottaa tätä kertomalla jo maanantaina, mitkä ovat ne yhteiskunnan kannalta kriittiset alat, joilla töitä tekevät vanhemmat saavat jatkossa viedä 1.–3.-luokkalaisia lähiopetukseen. Opettajien ja tekniikan lisäksi on oppilaan ja vanhemman vastuulla, että koulunkäynti sujuu ja jatkuu. Poikkeuksellinen tilanne muuttaa perheen arkea kokonaisuudessaan, ennen kaikkea lapsen tai nuoren näkökulmasta. Vastuu läsnäolosta vaihtuu kouluista koteihin. On oleellista, että yhteydet toimivat ja ohjeistukset ovat tarpeeksi selkeitä. Kukaan ei saa pudota ulkopuolelle. Koulutus ja koululaitoksen toiminta ovat Suomen vientivaltteja, hyvinvointiyhteiskunnan pilareita. Tämä ketju ei saa katketa. Siitä ei tule helppoa ottaen huomioon pienimmätkin oppipolun alkajat, mutta siihen on laitettava kaikki resurssi. Kun tämä kaikki on ohi, luokkiin ja harrastuksiin pääsee jälleen. Siitä on otettava kaikki irti samalla, kun nyt on jaksettava opiskella tilanteessa, joka jää historiankirjoihin.