Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Rautatieasemalla odottaminen muuttui maksulliseksi ja valvonta on tiukkaa – odottavien autojen suma siirtyi uuteen paikkaan Tampereella

Junamatkustajia odottavien autot täyttävät Pakkahuoneen aukiota, koska Rautatieaseman edustalla lyhytkin odottaminen muuttui maksulliseksi vuodenvaihteessa. Moro kävi tutkimassa tilannetta perjantaina kello 16 aikaan. Rautatieaseman edustalla uutta maksullista käytäntöä valvoi tuolloin 2–3 pysäköintivalvontayritys Pysäköintiturvan työntekijää kirkkaissa takeissaan. Yksikään autoilija ei ehtinyt juuri minuuttia pitempään odotella, kun valvoja jo kehotti ostamaan pysäköintilipukkeen. Junantuomia on perinteisesti tavattu odottaa lyhyen aikaa autossa istuen Rautatieaseman edustan reunoilla maksamatta varsinaista pysäköintimaksua. Nyt myös lyhyt odottaminen siis maksaa. Noutajat ovat siksi yhä enemmän siirtyneet radan toiselle puolelle Pakkahuoneen aukiolle. Perjantaina iltapäivällä siellä kävi jatkuva kuhina. Moni kertoi jo muutenkin käyttäneensä enemmän tätä noutopaikkaa, koska Ratapihankatua pitkin on kätevämpi kulkea kuin ruuhkaista Rautatienkatua. ”Ei kohtuullista” Kemistä matkustanutta isäänsä Alpo Heikinmattia vastaan tullut Mika Heikinmatti oli tällä kertaa ajanut Pakkahuoneen aukiolle nimenomaan aseman edustan uuden maksullisuuden takia. – Ei pysäköinnin tarvitse ilmaista olla, mutta olisi kohtuullista, että edes 15 minuuttia saisi aseman edessäkin odottaa maksutta, hän totesi. Sinänsä matkustajan noutaminen Pakkahuoneen aukion puolelta on sujuvaa, koska Matkakeskustunnelin toinen pää tuo aukiolle. Neljän ruuhkan aikaan tosin aukion ulosajo ja Hämpin parkista tuleva liikenne ruuhkauttivat ajoittain Ratapihakadun risteyksen. Heikinmatti toteaa, että hölmöintä oli muuttaa hyvin toiminut Hämpinparkin Noutoparkki maksulliseksi elokuussa. Ennen sai pysäköidä puoli tuntia ilmaiseksi. – Se oli ihan loistava palvelu. Huono homma, että nyt sekä Noutoparkki että aseman edusta ovat odottajille maksullisia. Noutoparkki varustettiin 50:llä sähköauton lataustolpalla ja pysäköintitalon käyttö ja hinnoittelu muutettiin palvelemaan myös pidempiaikaista pysäköintiä. Finn­parkin mukaan Noutoparkki ei aiemmalla toimintatavallaan saavuttanut sellaista suosiota kuin odotettiin. Kiertoa paikkoihin Rautatieaseman edustan uutta maksullisuutta perustellaan toimivuuden parantamisella. Matkustajien nouto ja jättäminen ovat yhä maksuttomia, jos operaation hoitaa nopeasti. Odottelu kuitenkin vaatii pysäköintimaksun maksamisen. Odottajat ovat ennen käyttäneet myös pihan parkkiruutuja ilman maksua, jolloin maksulliselle pysäköinnille on ollut vähemmän tilaa. Rautatieaseman edustalla pysäköinti ja odottaminen ovat maksullisia ympäri vuorokauden kaikkina viikonpäivinä.