Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Raviväki haluaa hevoset takaisin radalle ja kisoihin – Ruotsiin muuttanut ohjastaja ei jaa Mika Forssin näkemystä ”roskasakista”

Suomalainen raviväki odottaa jo vesi kielellä, että kilpailutoiminta alkaisi pian uudestaan. Koronaviruksen takia Suomen raviradat ovat olleet tyhjillään, ja suurin osa kuskeista on jäänyt työttömäksi. Ravivalmentajat juoksuttavat hevosia vain harjoituksissa. – Ravit pitäisi ehdottomasti saada uudelleen käyntiin. Kulut pyörivät. Hevoset syövät joka päivä. Työntekijöitä ei voi lomauttaa, kun ei tiedä, koska taas ajetaan, Suomen kokeneimpiin ohjastajiin ja valmentajiin kuuluva Pekka Korpi sanoo. Korven ravitalli työllistää yksitoista henkeä. Tallin ahdinkoa on lieventänyt, että osa hevosista on Ruotsissa, jossa raveja ei ole keskeytetty. Korpi, 70, pitää Ruotsin ratkaisua oikeana, ja samaa linjaa voitaisiin noudattaa myös Suomessa. – Kun ei ole yleisöä, voitaisiin hyvin ajaa. Myös Tanskassa ja Ranskassa on alettu taas ajaa, Korpi sanoo. Toinen kokenut raviohjastaja Ari Moilanen , 58, odottaa Korven tavoin nopeaa pääsyä takaisin kilparadoille. Yleensä vappu on mennyt raveissa, mutta tämä kevät on poikkeus. – Nyt on ollut aikaa siivoilla nurkkia. Kokonainen elinkeino voi loppua, jos tauko jatkuu pitkään, Moilanen sanoo. Hän sanoo kuulleensa huhuja, että ravit käynnistyisivät, jos hallitus purkaa rajoituksia 13. toukokuuta alkaen. – Kaikkeahan sitä näin aikoina tietysti huhutaan. Ruotsissa systeemi on toiminut hyvin. Ihmiset eivät ole radoilla keskenään kontaktissa, sanoo Moilanen, joka arvelee menettäneensä kuukaudessa satatuhatta euroa hevosten omistajille ajettua rahaa. Sopimuksesta riippuen ohjastajan osuus palkkiosta on noin 10–20 prosenttia. Moilanen ei ole harkinnut kilpailemista koronan aikana Ruotsissa, kuten suomalaiskuskeista esimerkiksi Mika Forss , Hannu Torvinen , Hannu Korpi , Juha Utala . ja Iikka Nurmonen ovat tehneet. – Ei ole tullut mieleen lähteä, kun kotona on viisi omaa hevosta hoidettavana, Moilanen sanoo. Mika Forss sanoi taannoin , ettei hän aio enää palata takaisin Suomeen. Forss puolestaan totesi raviohjastajista, että ”Suomessa me olemme roskasakkia”. Forssin mukaan syynä on arvostuksen ja rahan puute. Tukholman liepeille toistaiseksi muuttanut Torvinen ei allekirjoita Forssin väitettä. – Minulla ei ole tunnetta, että olisimme roskasakkia, vaikka laji on erilainen kuin muut, nuoren polven ohjastajiin kuuluvat Torvinen, 28, sanoo. Torvinen aikoo palata Suomeen sitten, kun ravit taas alkavat. Ruotsin raveissa hän on ajanut kuukauden. – Minulla on Suomessa paljon hyviä asiakkaita. Ravit voisivat pyöriä samalla tavalla kuin Ruotsissa. Itsekin olen ollut tosi varuillani. En ole osannut pelätä, että saan raveista taudin. Kisan aikana hevonen on lähin kontakti, Torvinen sanoo. Anne Takapurolla on Tikkakoskella Keski-Suomessa kahdentoista ravihevosen talli. Hän kertoo miettineensä paljon, miten ravien käynnistämisestä pitäisi ajatella. – Asiassa on kaksi puolta. Hevosten omistajien kannalta olisi hyvä, että voitaisiin taas ajaa. Kulut juoksevat. Toisaalta minua huolestuttaa lajin imago. Mitä muu yhteiskunta ajattelee, jos raveja ajetaan? Takapuro miettii samalla, kun hän pesee hevoskuljetusautoaan. – Pääsee sitten ajamaan puhtaalla autolla, kun taas mennään, hän naurahtaa puhelimessa. Takapuro ei ole laskenut, kuinka suuret tappiot hänen tallinsa kärsii koronatauon takia. – Kaikki on jäissä, eikä kukaan sitoudu nyt mihinkään. Valmentajilta kaikki menevät tallikuluihin. Se merkitsee isoa lovea koko kauteen, Takapuro sanoo. Häntä myös huolestuttaa, miten lajiin rahaa tuovat totopelurit käyttäytyvät, kun ravit palaavat normaaliaikaan. – Isot pelurit eivät välttämättä tule takaisin Ruotsista. Veikkauksen varoja pitäisi kerryttää ja kasvattaa käyttäjäkuntaa, kun ei ole muita pelikohteita. Näin myös hevostalous hyötyisi, Takapuro sanoo. Jos hallitus purkaa koronarajoituksia, Suomen pääradalla Vermossa ollaan valmiita ajamaan ensimmäiset ravit 20. toukokuuta. Radan kaviouran remontin on määrä valmistua 12. toukokuuta. – Toiminta pitäisi saada käyntiin. Kaikki on valmiina, että voidaan ajaa turvallisesti. Varotoimilla varmistetaan, että talleille on riittävät välit toiseen porukkaan ja huolehditaan hygieniasta ja katsotaan että radalle tullaan terveenä, Vermon toimitusjohtaja Heikki Häyhä sanoo.