Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suksikauppa jäi historiallisen heikoksi – pitkän uran tehnyt tamperelaiskauppias: ”Ei laiteta päätä pensaaseen”

Musta talvi, jonka tuhosi lopullisesti korona. Suksimyynti romahti kaudella 2019–20 kaikkien aikojen pohjalukemiin. – Ihan kaikkia lukuja ei ole vielä tiedossa, mutta alle 50 000 paria on myynti, sanoo Suomen suurimman suksivalmistajan Peltosen asiantuntija Asko Lahdelma . 2000-luvun ennätyskaudella 2005–06 meni 230 000 paria. Heikoimmillaankin 2000-luvulla kauppa on käynyt noin 70 000 parin verran per kausi. – Nyt on pahin mahdollinen tilanne. Maaliskuulta ja pääsiäisen seudulta toivottiin piristystä, mutta sitten tuli korona, eivätkä ihmiset lähteneet Lapin lumille. Lapin-myynnin ajateltiin tuovan sellaiset 10 000 paria. Peltonen joutui huonon menekin vuoksi pitämään yt-neuvottelut, jonka seurauksena henkilökuntaa lomautetaan. – Pahimmillaan näytti, että lomautuksia on seuraaviin lumiin saakka, mutta ennakkotilauksia tuli sen verran, että osa henkilökunnasta palaa töihin syksyllä. Surkein talvi ikinä Reilut kolme miljoonaa suomalaista asuu Uudenmaan, Pirkanmaan, Varsinais-Suomen, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen maakunnissa. Alueilla päästiin hiihtämään luonnonlumilla nollasta seitsemään päivään kaudella 2019–20. – Ei näin huonoa talvea ole ollut koskaan. Jäimme suksimyynnissä yli 50 prosenttia keskimääräisestä, sanoo 26 vuotta kauppiaana Tampereen Koskikeskuksen Intersportissa toiminut Risto Niklas-Salminen , jonka yritys myy tavallisesti 500–600 paria per talvi. Lahdessa oli Salpausselän kisojen myötä eteläisen Suomen pisin tykkilumilatu, joka oli ainakin osittain auki marraskuun alusta huhtikuun alkuun. – Myyntimme tippui noin 55 prosenttia. Yhteensä saimme kaupaksi noin 250 paria. Nuo ovat vielä siedettäviä lukuja, sillä tiedän alan yrityksiä, joissa suksimyynti laski 86 prosenttia talvesta 2018–19, kertoo Ville Järvinen lahtelaisesta Järvisen Pyörä ja Urheilu -liikkeestä. Pienemmät erikoisliikkeet ovat selvinneet suksimurheista vaikkapa ostoskeskuksissa olevia isoja ketjuyrityksiä paremmin. – Pääsimme niukasti plussalle. Monessa muussa paikassa myynti ei ole kattanut edes laskuja, Järvinen toteaa. Buumi palaa? Yli kaksi miljoonaa suomalaista harrastaa hiihtoa vähintään kerran vuodessa, joten kauppiaat uskovat suksikaupan elpymiseen. – Kausi 2018–19 oli karvapohjasuksimyynnin myötä loistava, joten oletin buumin jatkuvan myös tänä talvena. Kunhan lunta tulee, kauppakin käy, Niklas-Salminen arvioi. Vuosi sitten tähän aikaa suksia oli myyty Suomessa noin 170 000 paria. – Ensi kaudelle on tehty reilut ennakkotilaukset. Ei yksi huono talvi kaada hiihtoinnostusta, Järvinen linjaa. Pyörä- ja tossukaupoille Koronan vuoksi valtaosa urheilun suorituspaikoista on kiinni, joten kunnostaan huolta pitävät ihmiset harrastavat sallittuja lajeja: kävelyä, patikointia, suunnistusta, koti- tai etäjumppia, lenkkeilyä ja pyöräilyä. – Pyöräkauppa ja pyörähuolto pyörivät hyvin. Olemme jopa viime vuotta edellä, vaikka suuri massa ei kylmien kevätkelien vuoksi ole ajanut vielä metriäkään. Yrityksemme työllistää neljä henkilöä, ja töitä on ollut vanhaan malliin, Järvinen iloitsee. Pyöräilyinnostus muualla Euroopassa on Suomeen nähden monikertaista. Esimerkiksi Iso-Britanniassa, jossa hallitus sulki valtaosan kaupoista, pyöräliikkeet saivat pitää ovensa auki. Kestävyysjuoksuharrastus koki 2000-luvulla Suomessa renessanssin, mutta viime vuosina into on hiipunut. – Juoksukenkiä on mennyt nyt tosi hyvin, paremmin kuin 2–3 edellisvuonna. Juoksukengät kattavat tällä hetkellä 85 prosenttia jalkinemyynnistämme. Myös kodin pienet kuntoiluvälineet, kuten kahvakuulat, käyvät kaupaksi, Niklas-Salminen sanoo. Liki 40 vuotta alalla ollut tamperelainen kuvaa koronan kuristamaa kauppaa ainutlaatuiseksi urallaan. – Mutta ei laiteta päätä pensaaseen. Ihmiset haluavat yhä liikkua ja huolehtia hyvinvoinnistaan.