Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kauppahallin tyhjät tilat saavat joulun ajaksi uusia yrittäjiä – ”Tuomme myyntiin suosituimman tuotteemme, jota on myyty kahdeksan vuoden ajan eniten kaikkina päivinä”

Tampereen kauppahallin tyhjillään olleet myyntipaikat ovat puhuttaneet tamperelaisia loppusyksyn ajan. Myös Aamulehti kertoi aiheesta lokakuun loppupuolella. Tällöin tyhjillään oli 5 liiketilaa, jotka koostuivat yhteensä 14:stä myymälätilasta eli loosista. Tällöin Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Heidi Saarinen piti tilannetta todella poikkeuksellisena ja hänen mukaansa vanhimmat kauppiaat olivat sitä mieltä, että tällainen tilanne oli viimeksi 1970-luvulla. Tilanteeseen on nyt kuitenkin tullut muutos ainakin hetkellisesti, kun kahdessa myymälätilassa toimii yrittäjä ainakin jouluaattoon saakka, kun Tallipihan Suklaapuoti ja gluteeniton leipomo Ilona tuovat tuotteensa kauppahalliin. Lue myös: Tampereen Kauppahallissa on nyt eniten tyhjiä tiloja 1970-luvun jälkeen, uudet yrittäjät eivät kelpaa kaupungille – ”Kun hommat jätetään hoitamatta, niin se vähän sapettaa” Tallipihan Suklaapuodin toinen yrittäjä, Ulla Tuori kertoo, että idea lähti Aamulehden marraskuussa julkaisemasta jutusta, jossa kerrottiin Kauppahallin tyhjistä myyntipaikoista. –Jutun jälkeen alkoi itää ajatus siitä, että mitenköhän olisi, innostuttaisiinko meistä siellä ja siitä se sitten lähti, Tuori kertoo. Tallipihan Suklaapuoti avaa myyntipisteensä 3. joulukuuta ja suklaaherkkuja voi ostaa pop up-myymälästä ainakin jouluaattoon saakka. Tuori kertoo, että myyntipiste tulee olemaan samalla tapaa söpö ja kaunis kuin suklaamyymälä on Tallipihallakin. – Vaikka tila on huomattavasti pienempi, pyrimme loihtimaan saman tunnelman myös Kauppahalliin. Suurin ero on kuitenkin suklaavalikoimassa, joka on rajoitetumpi kuin Tallipihalla. –Tuomme Kauppahalliin kaikki suosituimmat tuotteemme. Mukana on myös ehdoton hittituotteemme ruotsalainen merisuolatryffeli, joka on ollut kahdeksan vuoden ajan vuoden jokaisena myyntipäivänä myydyin tuotteemme. Tuori uskoo, että Kauppahallin myötä myymälällä on mahdollisuus tavoittaa uutta asiakaskuntaa. Tuotteita lähemmäksi kanta-asiakkaita Toinen pop up-yritys on viime maanantaina kauppahallissa aloittanut gluteeniton leipomo Ilona. Yksi Ilonan yrittäjistä, Piia Iso-Jussila kertoo, että pop up-myymälän tavoitteena on tuoda tuotteet lähemmäksi kanta-asiakkaita. Iso-Jussila kertoo, että ensimmäisessä vaiheessa Ilona on kauppahallissa jouluaattoon saakka, mutta mikäli kysyntää riittää, voisi leipomon myymälä asettua kauppahalliin pidemmäksikin aikaa. –Pop up -myymälän avulla pääsemme nyt kartoittamaan ja mittaamaan sitä, mitä meidän kannattaa tehdä, Iso-Jussila sanoo. Mikäli Ilona päättää jatkaa kauppahallin tiloissa, käynnistyy toiminta joulun jälkeen uudelleen helmikuun alussa. Tilat täyteen alkuvuonna? Tampereen kaupungin kauppahallin asioista vastaavan kiinteistöpäällikön Teemu Alavenetmäen mukaan myös muita neuvotteluja on parhaillaan käynnissä. Kuinka monen kanssa käydään neuvotteluja pidemmästä vuokrasopimuksesta? – Joulukuun pop up -kokemusten perusteella jatketaan yrittäjien kanssa neuvottelua myyntitilojen pidempiaikaisesta vuokraamisesta ja lisäksi käynnissä on neuvottelu yhden tyhjän myyntitilan täyttämiseksi. Tällä hetkellä näyttää, että tilat olisivat täyttymässä alkuvuoden aikana, Alavenetmäki sanoo. Voisiko kauppahallissa olla tulevaisuudessa pop up -myyntipaikkoja vakiona? –  Ensisijaisesti pyrkimyksenä on, että saadaan pidempiaikaisia sopimuksia.