Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampereelle tuodaan saksalainen raitiovaunu vuodelta 1981 – alkaa kulkea Hervannan liikenteessä maaliskuussa

Tampereelle saapuu helmikuun lopussa vuodelta 1981 peräisin oleva raitiovaunu Saksasta. Vaunu on tarkoitettu radan testaukseen. Asiasta kertovat Raitiotieallianssi ja Tampereen raitiotie oy. Vaunu on aiemmin ollut käytössä Hannoverin raitioliikenteessä. Tampereella vaunua käytetään raitiotieradan ja siihen liittyvien järjestelmien testaukseen ennen Tampereen ensimmäisen varsinaisen raitiovaunun, eli niin sanotun protovaunun saapumista toukokuussa. Ensimmäiset koeajot tehdään maaliskuun puolivälistä alkaen varikkoalueella, Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä. Ennen koeajoja kiskoja hiotaan varikon ja Turtolan välisellä rataosuudella erillisellä kiskohiontavaunulla. Radan testejä tehdään tarvittaessa huhtikuun loppuun saakka. Kyseessä on Tampereen ratikan vaunuvalmistajan Skoda Transtechin Tampereelle järjestämä vaunu testiajoja varten. Tampereen raitiotieradan ja siihen liittyvien järjestelmien testit oli tarkoitus aloittaa kesällä samalla, kun Tampereen Ratikan protovaunua testataan. Testivaunun ansiosta rataa ja järjestelmiä päästään nyt koekäyttämään jo ennen protovaunun saapumista. Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtajan Pekka Sirviön mukaan tällainen testivaunu ei ollut suunnitelmissa, mutta kun mahdollisuus avautui, siihen tartuttiin mielellään. – Jos testivaunulla havaitaan raitiotieinfran muutostarpeita, Raitiotieallianssi pääsee tekemään muutoksia ennen protovaunun saapumista. Näin ollen protovaunun tultua voidaan keskittyä pääosin sen testeihin, Sirviö sanoo tiedotteessa. Raitiotieallianssi on arvioinut, että saksalaisvaunusta saadaan merkittävää hyötyä ratainfran testaamisessa. Testivaunulla voidaan tarkastaa esimerkiksi ajojohtimien sekä ohjaus- ja turvalaitteiden toimivuus. – Kulunut talvi on ollut poikkeuksellisen lämmin, mutta jos sääolosuhteet sallivat, testivaunulla päästään tekemään myös koeajoja talviolosuhteissa. Lisäksi raitiotietä päästään koeajamaan kahdella vaunulla jo kesällä, kun aiemmassa suunnitelmassa se olisi ollut mahdollista vasta syksyllä, toisen vaunun saavuttua Tampereelle, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo. Tampereelle saapuva testivaunu on kahteen suuntaan ajettava telivaunu, jolla on sama eurooppalainen raideleveys kuin Tampereen ratikalla eli 1435 millimetriä. Raitiovaunu on 28,3 metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä. Tampereen ratikka on sitä yhdeksän metriä pidempi ja 25 senttimetriä leveämpi. Hannoverista Tampereelle tuotava, saksalaisen LHB:n valmistama TW6000-mallin raitiovaunu. Saapuu Tampereelle helmikuun lopussa. Vaunutyyppiä on valmistettu vuosina 1974–1992, Tampereen testivaunu on vuosimallia 1981. Vaunulla testataan raitiotien ratainfraa. Vaunun mitat: pituus 28,3 metriä, leveys 2,4 metriä.