Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Väittely raidehankkeista jatkuu: Nyt kokoomuksen Vikman ja Ikonen arvostelevat ministeri Marinin kommenttia historiattomaksi

Nykyisen ja edellisen hallituksen raideaikaansaannoksista on syntynyt vääntö kokoomuksen ja ministeri Sanna Marinin (sd.) välille. Nyt pirkanmaalaiset kansanedustajat Sofia Vikman (kok.) ja Anna-Kaisa Ikonen (kok.) kertovat hämmästelevänsä Marinin kommentteja siitä, ettei viime hallituskaudella saatu raiteiden osalta aikaan tarpeeksi. Vikmanin ja Ikosen mielestä Marinin kommentti osoittaa historiattomuutta. – Hämmästelen ministeri Marinin kommentin historiattomuutta. Olin itse viime hallituksessa valtiosihteerinä neuvottelemassa nopean yhteyden tavoittelemisesta Turun tunnin junan ohella myös pääradalle ja pidän edellisen hallituksen merkittävänä saavutuksena juuri sitä, että tämä iso avaus saatiin tehtyä, Ikonen sanoo tiedotteessa. Kommentilla viitataan Aamulehdessä menneellä viikolla julkaistuun artikkeliin, jossa Marin vastasi kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orvon haastattelussaan esittämään kritiikkiin. Orpo sanoi Aamulehden haastattelussa , ettei nykyinen hallitus ole saanut ilmastopolitiikassa mitään aikaan ja ettei hän ymmärrä, miksi Marin jarruttelee ratahankkeiden hankeyhtiöitä. Marin vastasi kritiikkiin ja kommentoi, että hallitus käynnisti useita tärkeitä raideinvestointeja kesäkuun lisätalousarviossa ja on ensimmäisten kuukausiensa aikana osoittanut pääradalle 205 miljoonaa euroa ja raideliikenteen parantamiseen yhteensä 691 miljoonaa euroa. – Rinteen hallitus on tehnyt ensimmäisinä viikkoinaan ja kuukausinaan enemmän yhteysvälin nopeuttamiseksi kuin Orpo koko viime kaudella, Marin sanoi. ”Venyy ja vanuu” Viime kaudella liikennevaliokunnan jäsenenä toiminut Vikman puolestaan ihmettelee, miten Marin voi kehua saavutuksiaan, kun nykyhallitukselta puuttuu pääradan hankkeen aikataulu ja rakentamisen rahoitusta ei ole näköpiirissä. – Alle tunnin juna Tampereen ja Helsingin välille tarvitsee selkeän tavoiteaikataulun ja rahoituksen. Kun hallitukselta puuttuvat hankkeen aikataulu ja rahoitus, nopean yhteyden valmistuminen venyy ja vanuu seuraavien hallitusten vastuulle. Sekö on hallituksen viivyttelyn tarkoituskin, siirtää toteutus kaikkien muiden lupausten ohella tulevaisuuteen, Vikman kysyy. Ikonen ja Vikman nostavat tiedotteessa esiin puolueensa näkemyksen, että aito tulevaisuusinvestointi olisi investoida kolmen miljardin kertaluontoiset erät siten, että kaksi miljardia investoitaisiin isoihin raidehankkeisiin ja yksi korkeakoulujen pääomittamiseen. – Hallitus myy kolmella miljardilla valtion omaisuutta ja ripottelee myyntitulot yli sataan eri kohteeseen. Meidän mielestämme tämä ei ole aito tulevaisuusinvestointi, vaan olisi kaikkien suomalaisten etu, että kokoluokaltaan suuret hankkeet lähtisivät aidosti liikkeelle, Ikonen ja Vikman summaavat.