Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

VR kommentoi Tampereen lähijunaliikennesuunnitelmia: Emme vastusta liikenteen laajentamista

Tampereen kaupunginhallituksen edustajat arvelivat Aamulehdessä 21.7., ettei VR olisi kiinnostunut Tampereen seudun lähijunaliikenteen kehittämisestä. Tässä keskustelussa on hyvä muistaa, ettei VR tee päätöksiä lähijunaliikenteen määrästä tai pysähtymispaikoista, sillä lähijunaliikenne on lähtökohtaisesti aina ostoliikennettä. Tarpeeksi tiheä lähijunaliikenne ei ole junaoperaattoreille kannattavaa pelkästään lipputuloilla – näin on Suomessa myös vilkkaimmin asutulla pääkaupunkiseudulla HSL-alueella sekä lähes kaikissa eurooppalaisissakin kaupungeissa. Ostoliikennejunavuorojen pysähdyspaikoista ja liikenteen määrästä päättää liikenteen tilaaja, eli Suomessa pääkaupunkiseudulla HSL ja muualla liikenne- ja viestintäministeriö. Tampereella operoimme tällä hetkellä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti M-lähijunaliikennettä, joka on näillä näkymin säilymässä myös vuonna 2021 alkavassa ostoliikennekokonaisuudessa. Jos rataverkkoa hallinnoiva Väylävirasto mahdollisesti yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa päätyy rakentamaan Amurin seisakkeen ja lähijunaliikenteen tilaaja tilaa siellä pysähtyvää liikennettä, VR on ehdottomasti kiinnostunut myös uuden liikenteen operoinnista. Nykyistä selvästi tiheämpi lähijunaliikenne vaatisi Tampereen seudulla lisää ratakapasiteettia, sillä radat Tampereelta Nokialle ja Ylöjärvelle muuttuvat yksiraiteiseksi Lielahden jälkeen. Amurin seisakkeen haasteena on sijainti kaarrepaikalla, jolloin lähijunien turvallinen operointi edellyttää peili- tai kamerajärjestelmää, jolla kuljettaja voi tarkkailla laiturin tapahtumia. Tämä nostaa rakennuskustannuksia ja tekee junien turvallisesta liikennöinnistä haastavampaa, sillä suoran junarungon ja kaarevan laiturin väliin jää väistämättä suurempi rako kuin suoralla osuudella. Näemme Tampereen seudun lähiliikenteen kehittämisen positiivisena asiana ja olemme siinä mielellämme mukana – valmistelemme parhaillaan innostunein mielin Tampereen ratikan liikennöinnin alkua yhdessä Tampereen kaupungin ja Tampereen raitiotie Oy:n kanssa. Kirjoittaja on VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja.