Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukijat moittivat epäonnistunutta parkkitaloa, inva-vessoja ja hidasteita

Kuohunparkki, nykyautojen ulkomittojen ja kääntösäteiden maksimit ovat taatusti selvitettävissä. Arkkitehdeillä on käytössään tietokonepohjaiset suunnitteluohjelmat. Mukana on myös vankka koulutus. Miten näiden mahdollisuuksien keskellä voi piirtää parkkihalliin ajoreittejä, joiden kautta ajaminen käy hankalaksi? Iso taksi alle, rakennuskonevuokraamosta merkintäkartioita ja mallintamaan, jos noissa ensin kerrotuissa on joku puute. Inva-wc:t, uusissakin kauppakeskuksissa on inva-wc:t piirretty ja rakennettu mahdottomiksi käyttää pyörätuolilla. Olemme havainneet tämän ystäväni kanssa ollessani hänellä avustajana matkoilla. Suunnitelkaa yksi moitteeton pohjaratkaisu, siitä peilikuvat ja oviversiot oikea/vasen sekä sisälle/ulos aukeavat. Invalidiliitolla on varmaan halua lähteä mukaan suunnitteluun. Noista versioista valitaan sopiva blokki pyöriteltäväksi isoon kuvaan. Odotan vastausta arkkitehdeiltä. Matti Kannisto, Pirkkala Hidasteet ovat vaaraksi Tampereen kaupunki rakensi syksyllä ässän muotoisen niin sanotun hidasteen Niemen omakotialueelle, Lauttakadulle. Kaksi rotvalleilla tehtyä koroketta. Tämä on osoittautunut hyvin vaaralliseksi lastenvaunuille, polkupyörille, rollaattoreille ja invamopoille, jotka ovat nyt samassa väylässä autojen kanssa. Jalankulkijat kulkevat korokkeiden yli, elleivät kaatuile rotvalleihin. Lisäksi koko liikenne kulkee kohdalla olevien talojen puolella, joka vaikeuttaa pihasta ajoa. Kauhulla saa odottaa aikaa, kun Lentävänniemen koululaiset kulkevat pyörillä kouluun. Jotenkin hidasteen ymmärtäisi, jos kadulla olisi jalkakäytävä. Ajonopeuksiin tällaisella hidasteella ei juurikaan ole merkitystä. Tauno Leino, Tampere