Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moro koeajoi mysteeritaulut ja tulos yllätti: ”Kyllä hävetti ajaa 20 km/h, kun takana jono vain kasvoi”

Edessä oli noin 200 metriä tyhjää kaistaa liikennevaloihin, jotka olivat vielä punaisella. Kyllä hävetti ajaa autolla Hatanpään valtatietä kohti keskustaa 20 km/h -hitautta, kun takana jono vain kasvoi ja sivulta mentiin heittämällä ohi. Moro kävi kokeilemassa, miten Hatanpään valtatielle asennetut neljä suositusnopeutta näyttävää taulua toimivat käytännössä. Tauluja on kaksi suuntaansa. Lisäksi on yksi taulu pyöräilijöille Hatanpään puistokujan lähellä. Kokeilun seurauksena oli edellä kuvattua häpeää, mutta myös sujuvaa ajoa läpi vihreiden liikennevalojen. Kun malttoi ajaa taulun suosittelemaa 20 km/h, valot ehtivät vaihtua punaisesta vihreiksi ja läpi pääsi pysähtymättä. Liikaa vauhtia Välillä taulu suositteli ajamaan 50 km/h, välillä 35 km/h tai 40 km/h. Näillä nopeuksilla pääsi useimmiten etenemään sujuvasti ilman pysähdyksiä. Välillä koeajossamme jouduttiin kuitenkin pysähtymään tai ainakin hidastamaan, koska edessä seisoi punaisiin valoihin ajanutta liikennettä. Jostakin syystä välillä edes matelemalla ajelu ei auttanut, vaan matka päättyi punaisiin valoihin. Paras hyöty tauluista irronnee ruuhka-aikojen ulkopuolella. Toisinaan taulun suosittelema 50 km/h oli rutkasti liikaa, jos jonoutuvassa liikenteessä halusi noudattaa turvallista tilannenopeutta. Mistä on kyse? – Ne ovat enimmäisnopeussuositusmerkkejä ja osa Stardust-projektia. Taulut kertovat samaa kuin Glosa-sovellus eli neuvovat nopeutta, jota ajamalla välttää pysähdyksen seuraavissa valoissa, kertoo projektipäällikkö Mika Kulmala Tampereen kaupungilta. Koska sovellusta ei ole tällä hetkellä isoilla massoilla, niin Hatanpään valtatielle asennettiin kiinteät Glosa-näytöt kertomaan nopeussuositusta. – Projektissa tutkitaan bussien energiankulutusta eli pystytäänkö reaaliaikaisella ja paikkaan sidotulla liikennevalotiedolla vähentämään pysähdyksiä ja säästämään energiaa. Säästöä haetaan Tutkimus kestää kolme vuotta. Kaupungin yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Teknologian tutkimuskeskus VTT Tampereella sekä ohjelmiston on tehnyt Dynniq Oy, joka on myös toimittanut Hatanpään valtatien näytöt. Tavoitteena on vähentää päästöjä sujuvamman liikenteen avulla. Stardust-projektia selitetään netissä näin ”Kehitetään vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita tietoteknologiaratkaisuita muun muassa sähköiseen liikenteeseen, älykkääseen ulkovalaistukseen, kiinteistöjen lämmitykseen sekä uusien asuinalueiden energiantuotantoon.” Noin kymmenen vuotta sitten kehitetty Glosa-konsepti ei vielä ole yleistynyt. Glosa tulee sanoista green light optimization. Tutkimusten mukaan konseptin avulla voisi säästää jopa seitsemän prosenttia polttoainekuluissa, jos kaikki kuljettajat noudattavat annettua ihannenopeutta.