Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tohlopin kaapelirata saatiin viimein avattua – jää ei vielä kestä luisteluradalle valaistuspylväitä asentavaa miestä ja mönkijää

Tohlopin retkiluisteluradan yhteyteen rakennettu kaapelirata saatiin viimein viikonloppuna avattua. Käynnistystä viivästyttivät huonot jäät ja talvikäyttöä kestävien donitsien huono saatavuus. – Rata pyöri koko lauantain ja myös sunnuntain. Donitsiin oli jatkuvasti jonoa ja palautteen mukaan lapset pitivät kyydistä, selventää auraaja Tuukka Tuominen . Kaapeliradan käynnistystä hidasti se, ettei Suomesta löytynyt kaupalliseen käyttöön tarkoitettua eli riittävän kestävää kovapohjaista donitsia. Lopulta sellaiset saatiin Saksasta. Lauantaina jäällä oli sopiva muutaman sentin lumikerros. Menoa ei haitannut, vaikka sunnuntaiksi lumi suli pois ja donitsia vedettiin paljaalla jäällä. Sähkömoottorin ansiosta laitteesta ei kuulunut minkäänlaista ääntä. Siitä ei siis ole haittaa ympäristölle. Moro -lehti kertoi syyskuussa, että Tohlopin pohjoisrannalle retkiluisteluradan vuokrauspisteen tuntumaan nousi kaksi korkeaa pylvästä, joiden väliin viritettiin kolme vaijeria. Rataa käytetään ympäri vuoden. Hankkeen takana on retkiluisteluradan auraaja Tuukka Tuominen. Kokonaismatka puoli kilometriä Kesällä kaapeliradalla saa huvitella vesilaudalla, sup-laudalla tai vaikka vesisuksilla. Talvella jalkaan voi panna lumilaudan tai hypätä jäällä vedettävän donitsin kyytiin. Nopeus on enimmillään noin 50 kilometriä tunnissa. Radan tolppien väli on 300 metriä, joten radan pituus on noin 260 metriä. Tuominen on saanut retkiluisteluradan ylläpitoon avusta kaupungilta. Sen sijaan kaapeliradan hän pystyttää omalla rahalla, eikä siihen saa avusta mistään. – Investointi on merkittävä. Olemme kaupungin luvalla laajentaneet myös uimapaikan rantaa, joten kaapelirata ja vuokrauskontti eivät vie tilaa uimareilta. Talvella donitsin kyyti maksaa kolme euroa, eikä hinta tuntunut ainakaan kyytiläisten mielestä viikonloppuna liian kovalta. – Rata on avoinna viikonloppuisin aina kun paikalle saadaan koulutuksen saanut henkilökunta. Ihan kuka tahansa ei rataa voi käyttää. Hyppyrit ja obstaakkelit eli esteet tulevat radalle vasta ensi kesäksi. Ne ankkuroidaan veteen siten, että ne voidaan vetää syksyllä maihin. Rata on ensimmäinen Suomessa, jossa käytetään kolmen vaijerin kannatustekniikkaa, joka on tarkoitettu ennen kaikkea pitkille radoille. Kolme vaijeria takaavat turvallisen ja vakaan vedon. Valaistus tulossa Sunnuntain mittausten mukaan jää on nyt runsaat 10 senttiä paksu. Se ei kuitenkaan vielä riitä valaistuspylväiden asennukseen. – Tarvitaan noin 20 senttiä jäätä. Kaapelikela painaa 700 kiloa, peräkärry 200 kiloa ja mönkijä kuskeineen noin 400 kiloa. – Loppuviikolla kun oli pakkasöitä ja kylmiä päiviä, kasvoi jääkansi noin neljä senttiä. Lumeton järvi jäätyy nopeasti ja pian siellä on tarvittava paksuus, mikäli kylmät vain jatkuvat, Tuominen toivoo.