Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Hatanpään valtatie siirtyy ratikka-aikaan jo ensimmäisessä vaiheessa – Lue tästä, miten jatko-osan rakentamista perusteltiin ja mitkä asiat huolettivat

Raitiotien rakentaminen Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle alkaa. Tampereen kaupunginvaltuusto näytti rakentamiselle vihreää valoa kolmen tunnin vääntämisen jälkeen. Keskustelussa valtuusto jakaantui vahvasti rakentamisen kannattajiin ja vastustajiin, mutta äänestys päättyi lopulta selvästi rakentamisen kannalle. Valtuutetuista 50 kannatti Hatanpään valtatien osuuden rakentamista jo hankkeen ensimmäisessä vaiheessa, 16 vastusti. Lisäksi annettiin yksi tyhjä ääni. Aiemmin on kerrottu, että mikäli valtuusto hyväksyy jatkon rakentamisen, työt Hatanpään valtatiellä voidaan aloittaa nopeasti. Valtionapu epävarma Päätösesityksenä oli, että ratikka rakennetaan Hatanpään valtatielle linja-autoasemalle asti jo ensimmäisessä vaiheessa ja että Hatanpään valtatielle kulkee Taysin linja. Päätösesityksen hylkäämistä esitti Ilpo Sirniö (sd.) useiden valtuutettujen kannattamana. – Tästä hankkeesta voidaan päättää sitten, kun etelän suunnan linjaus on suunniteltu valmiiksi asti, Sirniö sanoi. Matti Höyssä (kok.) totesi, ettei hänelle ole auennut, miksi kyseinen 700 metrin pätkä olisi liikenteellisesti perusteltu. Moni rakentamista vastustanut toi esiin, ettei Hatanpään valtatien jatkon hyödyistä ja kannattavuudesta ole riittävästi tietoa. Ongelmana pidettiin myös sitä, ettei vielä tiedetä, tukeeko valtio Hatanpään valtatien osuuden rakentamista 30 prosentilla. Myös sitä ihmeteltiin, että raitiotien jatkaminen Hatanpään valtatielle tuli esiin yllättäen ja ohi muiden suunnitelmien. Osa palasi puheenvuorossaan vielä viikon takaiseen budjettivaltuustoon, jossa kipuiltiin kaupungin talouden kanssa ja päätettiin korottaa veroprosenttia. ”Demokratia puhunut” Rakentaminen sai lopulta taakseen valtuuston selkeän enemmistön, ehkä jopa selkeämmän kuin keskustelun sävystä ja kulusta saattoi päätellä. Rakentamisen kannattajat perustelivat kantaansa sillä, että raitiotiestä ei kannata tehdä torsoa, ja keskustan työt on hyvä saada kerralla valmiiksi. Töiden tekeminen kerralla valmiiksi on ollut myös yrityselämän toive. Mielenkiintoinen piirre keskustelussa oli se, että usea valtuutettu sanoi kuuluneensa aiemmin ratikan vastustajiin, mutta sen jälkeen kun rakentamispäätös oli tehty, he katsoivat, että ratikasta on syytä tehdä mahdollisimman hyvä ja kannattivat nyt jatko-osan rakentamista. – Demokratia on puhunut ja nyt on tarkoitus saada toimiva reitistö. Mielestäni paras suunta on kohden Pirkkalaa ja siksi kannatan tätä esitystä, summasi aiemmin ratikan vastustajiin kuulunut Anne Liimola (sd.). Muutamassa puheenvuorossa tuotiin esiin myös se, että ratikka on ennen kaikkea kaupunkikehityshanke, ei vain ilmasto- tai liikennehanke. Raiteet vaikuttavat siihen, miten kaupunki niiden ympärillä kasvaa. – Ratikka on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke. Siksi sitä ei voi korvata sähköbusseilla, summasi Noora Tapio (vas.). Vihreiden Matti Helimo vertasi ratikkaa Egyptin Niiliin, jonka hedelmällinen liete kerrytti asutusta sen varrelle. Pormestari Lauri Lyly (sd.) kommentoi kaupungin taloustilanteeseen liittyneitä huolia toteamalla, että kaupungin investointibudjetissa näkyy nyt päätetyistä töistä se osuus, joka koskee katuympäristön kehittämistä. Tuo summa on reilu neljä miljoonaa euroa. Raitiotien rakentamisinvestoinnin, joka siis tällä osuudella on reilu 18 miljoonaa euroa, tekee Tampereen raitiotie oy. Kaupungin käyttötaloudessa investointi näkyy infravastikkeena, jota kaupunki maksaa vuosittain hieman alle 750 000 eurosta vajaaseen miljoonaan riippuen siitä, saadaanko rakentamiseen valtiolta tukea. Sekä kannattajien että vastustajien yhteinen huoli koski rakentamisaikaisia vaikutuksia. Erityisesti Aleksanterinkadun liikenteen sujumisesta oltiin huolissaan, kun Hatanpään valtatien etelän suuntaan kulkeva bussiliikenne siirtyy sinne rakentamisen ajaksi. Reittiä käyttävät myös hälytysajoneuvot. Valtuuston ratikkakeskustelu oli pitkä ja hetkittäin kiihkeäkin, mutta kolmen vuoden takaiseen värikkyyteen keskustelu ei aivan yltänyt. Seuraavan kerran valtuusto saa ratikan eteensä tällä tietoa ensi syksynä, kun päätetään kakkosvaiheen rakentamisesta Pyynikintorilta Lentävänniemeen.