Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pirkanmaalla on Suomen eniten mautoja, Tampereella kaupungeista toiseksi eniten ja maakunnassa kolisee myös paljon: ”Eniten törmäillään henkilö- tai pakettiautojen kanssa”

Mauto, moppe, rakkaalla kaaralla on monta nimeä. Mopoautot valtasivat Suomen tiet ryminällä vuosikymmenen taitteessa. Eniten niitä on vuodesta toiseen Porissa. Kaupunki on johtanut Tradicomin tilastoja yli kymmenen vuotta. Liikenneturvan mukaan mopoautoja käyttävät etupäässä nuoret. Mopoautojen suosion syyksi on Porissa arveltu esimerkiksi nuorten jääkiekkoharrastuksen suosiota, sanoo kaupungin liikennesuunnitteluinsinööri Eija Riihimäki . Mopoautolla on kätevä kuljettaa varusteita, Toinen syy mopoautojen määrään voi olla julkisen liikenteen rajallisuus. Omalla mopoautolla nuoret pääsevät harrastustensa pariin kätevästi, eikä vanhempien tarvitse kuljettaa heitä paikasta toiseen. Suosio kasvoi nopeasti Manner-Suomessa oli vuonna 2007 liikennekäytössä 1 508 mopoautoa, mutta vuonna 2014 menopelejä oli jo 8 281. Huippuvuoden jälkeen määrä kääntyi laskuun. Tosin vuonna 2017 tilastoissa nähtiin pieni hypähdys ylöspäin, mutta seuraavana vuonna mopoautojen määrä väheni jälleen. Viime vuonna mopoautoja oli 7 097. Porissa niitä oli 360 kappaletta. Toiseksi eniten mopoautoja oli Tampereella, 341 kappaletta ja kolmanneksi eniten Seinäjoella. Seuraavina listalla olivat Turku, Espoo, Salo, Vantaa, Ylöjärvi, Nokia ja Lahti. Samat kymmenen kaupunkia hallitsivat mopoautotilastoja myös huippuvuonna 2014, mutta hieman eri järjestyksessä. Kolmen kärki tosin oli sama. Lähes 60 mopoautotonta kuntaa Mopoautoja ei löytynyt viime vuonna lainkaan 59 kunnasta. Muun muassa Köyliö, Punkaharju ja Utsjoki olivat mopoautottomia. Tämä ei toki tarkoita, etteikö mopoautoja olisi näiden kuntien teillä voinut tulla vastaan, niiden kuljettajat vain asuvat muualla. Jos määriä tarkastellaan maakuntatasolla, eniten mopoautoja oli viime vuonna Pirkanmaalla. Sen perään kurvasivat Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta. Vähiten mopoautoja löytyi Kainuusta, kaikkiaan 12 kappaletta. Yhden mopoauton kuntia oli 30 ja kahden mopoauton kuntia 22. Yksi mopoauto löytyi esimerkiksi Sysmästä, Luodosta ja Pomarkusta. Kahden mopoauton kuntien joukkoon kuuluivat puolestaan Hanko, Inari ja Kaustinen. Mopoautot ovat selvästi suositumpia lännessä kuin idässä. Vihattu ja rakastettu Mopoautot voivat saada muut kuskit näkemään punaista. 15–17-vuotiaiden suosimalla kulkupelillä saa ajaa enintään 45 kilometrin tuntivauhtia, minkä takia niiden perään muodostuu usein autoletkoja. Muiden kuljettajien matkanteko hidastuu ja hermot kiristyvät. Ohitukset voivat olla riskialttiita ja käytös mopoautoilijoita kohtaan asiatonta. Mopoautoilijat ovat puolestaan saaneet moitteita liikennesääntöjen rikkomisesta. Mopoautoja on eksynyt välillä esimerkiksi moottoritielle, minne niillä ei ole asiaa. Poliisin mukaan yhä useampi alaikäinen myös hyppää mopoauton rattiin humalassa. Viime vuonna tapauksia oli 104. Yli tuhat onnettomuutta vuodessa Vuosittain tapahtuu noin 1 100 mopoauto-onnettomuutta, joista maksetaan korvauksia liikennevakuutuksesta. Asia käy ilmi Onnettomuustietoinstituutin vuosien 2013–2017 tilastoista. Tuona aikana mopoautokolareissa kuoli neljä ihmistä. Kaikki kuolleet olivat mopoautoissa olleita, kertoo instituutin liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius . Onnettomuuksissa loukkaantuneista suuri osa oli niin ikään ollut mopoauton matkustajia tai kuljettajia. Miltei kaikkien loukkaantuneiden vammat olivat lieviä. Eniten mopoautoille tapahtuu peräänajoja ja peruutusvahinkoja. Näitä on noin puolet kaikista onnettomuuksista. Risteysonnettomuuksien osuus on noin kymmenen prosenttia. Kaikista onnettomuuksista kolmannes tapahtuu piha- tai pysäköintialueilla. – Eniten törmäillään henkilö- tai pakettiautojen kanssa. Tilastoista näkyy myös se, että mopoilla ja mopoautoilla on tapana ajaa ryhmissä ja ajoneuvot kolhivat toisiaan, Salenius kertoo. Välillä mopoautot törmäävät myös kuorma-autojen, linja-autojen ja moottoripyörien kanssa. Maakunnista onnettomuustilaston kärjessä on Pirkanmaa, jossa mopoautojakin on paljon. Siellä tapahtui vuosina 2013–2017 viidennes kaikista mopoauto-onnettomuuksista. Seuraavina tilastossa olivat Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta kukin noin 15 prosentin osuudella. Mopoautojen pääkaupunki Pori näkyy myös onnettomuustilastossa. Tarkasteluajalla Satakunnan mopoauto-onnettomuuksista yli puolet tapahtui Porissa. Viiden vuoden aikana onnettomuuksia oli kaupungissa 467. Tilastosta ei näy vahinkoja, joita ei ole korvattu liikennevakuutuksesta. Näin käy esimerkiksi silloin, jos mopoautoilija ajaa päihteiden vaikutuksen alaisena ja joutuu onnettomuuteen, jossa kuljettajan lisäksi kukaan muu ei loukkaannu. Kevytautoista mopoautojen syrjäyttäjä? Marraskuussa 15-vuotiaat nuoret voivat hypätä kevytauton rattiin. Kyseisiä kulkupelejä on kutsuttu myös ”traktoriautoiksi”. Kevytautojen uskotaan lisäävän liikenneturvallisuutta, koska ne ovat jämerämpää tekoa kuin mopoautot ja niissä on erilaisia turvallisuusomaisuuksia. Teille odotetaan noin 20 000–25 000 kevytautoa. Liikenne- ja viestintäministeriön eritysasiantuntija Aino Still toteaa, että määrä voi kasvaa jopa hieman ennakoitua suuremmaksi, koska eduskunta päätti nostaa kevytautojen enimmäisnopeuden 60 kilometriin tunnissa. – Kevytautot voivat houkutella mopoautoilijoiden lisäksi myös mopoilijoita, Still sanoo. Hänen mukaansa kevytautojen tulo liikenteeseen voi vaikuttaa jonkin verran liikenteen sujuvuuteen. Kevytauton kuljettamiseen vaaditaan mopoautokortti. Moottori- ja moottoriliikenneteillä ajaminen kevytautolla ei ole sallittua. Käytännössä kevytauto on tavallinen henkilöauto, jonka on täytettävä tietyt ehdot. Auto on pitänyt ottaa käyttöön vuonna 2015 tai sen jälkeen, auton omapainon pitää jäädä alle 1500 kilon ja autossa pitää olla muutoskatsastuksessa hyväksytty nopeudenrajoitin. Vahvistettuja teknisiä vaatimuksia nopeudenrajoittimille ei ole vielä annettu. Sähköautoissa omamassan enimmäisrajana on akkujen painosta johtuen 1800 kiloa.